VPL1101 Introduksjon til vernepleieryrket

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Emnet «Introduksjon til vernepleieryrket» er, som det går frem av navnet, en introduksjon til temaer som vil bli tatt opp igjen til fordypning senere i studiet. Det faglige innholdet i emnet retter søkelyset på to områder:

1) Profesjon, rolle og mandat

Profesjon, mandat og rolle retter søkelyset på vernepleiere som omsorgsgivere, endringsagenter og brukerrepresentanter ut fra individuelle og samfunnsmessige forhold. For vernepleiere er kunnskap om fysiske, mentale, kognitive, sosiale og kulturelle forhold sin betydning for funksjon og deltakelse sentralt. I vernepleierrollens yrkesutøvelse vektlegges den gjensidige sammenhengen mellom disse. 

2)  Menneskets funksjon, utvikling & helse og helsefremmende arbeid

Menneskets funksjon, utvikling & helse og helsefremmende arbeid handler om ulike forståelsesmodeller for hva mennesket er og hvordan det lærer og utvikler seg. Innføring i anatomi og fysiologi vektlegges som grunnlag for forståelse av helse, men helsebegrepet strekkes lengre. Det sees opp mot ulike teorier om funksjon og funksjonsvansker og med helsefremming som grunnleggende målsetting.

Temaer: 

  • Vernepleierens yrkesrolle og profesjon
  • Folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming
  • Habilitering/rehabilitering
  • Teori om pedagogiske og psykologiske perspektiver
  • Teori om funksjonsvansker- og funksjonsnedsettelser
  • Teori om fysiologi og anatomi
  • Akademisk grunnforståelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon
  • har kunnskap om vernepleie som profesjon, vernepleierens samfunnsansvar, fagområdets historie, kunnskapsgrunnlag    
  • har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv 
  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper   
  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering   
  • har kunnskap om begrepene utvikling og endring og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt   
  • har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv
  • Har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv  
  • har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter  
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus-sosioøkonomiske problemer påvirker helse
  • Har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet innebærer skole- og praksisstudier gjennom hele semesteret. 

På skolen vektlegges ulike fleksible undervisningsopplegg, seminardager, gruppearbeid og fremlegg for/diskusjon i kullet. 

I praksis er studentene sammen med vernepleiere og andre faggrupper i praksisfeltet. 

All praksis i emnet er obligatorisk og foregår parallelt med undervisning. 

Det beregnes ca. 800 arbeidstimer for et emne på 30 studiepoeng. 

Arbeidskrav
  • Gjennomført læringssti på læringsplattform                           
  • 90 % dokumentert tilstedeværelse på seminarer                    
  • Muntlig fremlegg i gruppe
Vurdering

7 dagers individuell hjemmeeksamen bokstav karakter A-F

Vurdering av praksis i henhold til læringsutbyttene i emnet og gjeldende retningslinje for praksis. Vurderes til bestått/ikke bestått. 

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
7 Dag(er)
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning