VEI3000 Veiledning i lærerprofesjonene
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Veiledning som fagfelt
Tradisjoner, begreper og praktiske tilnærminger
Kunnskapssyn, danning og læring i veiledning
Grunnleggende veiledningsferdigheter
Refleksjon i veiledning
Kommunikasjon og relasjon
Profesjon og veiledning
Profesjonskvalifisering og profesjonsutvikling
Profesjonsetikk og digital kompetanse
Organisasjon og lærende kulturer
Kollektiv og individuell profesjonsutvikling og læring
Vitenskapsteori og metode
Forskningsmetodologi og strategier for kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
• har avansert forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i barnehage og skole
• har inngående kunnskap om veiledningstradisjoner, om veiledning som teoretisk og praktisk felt med vekt på dialog, refleksjon, kommunikasjon og relasjonsbygging
• har inngående kunnskap om overgangen fra utdanning til yrke
• har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på veiledning og veilederrollen
• har inngående kunnskap individuelle og kollektive lærings- og utviklingsprosesser
• har kunnskap om styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til veiledning
• har avansert kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapssyn, danning og ulike veiledningstradisjoner
• har inngående kunnskap om enkelte forskningsmetoder og strategier for å utvikle veiledning og veilederrollen
• har avansert innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning og bruk av digitale plattformer og verktøy
Studenten
• kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke
• kan planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser med studenter, nyutdannede eller kolleger både individuelt og i gruppe
• kan vurdere studenter ut fra innsikt i læringsutbyttebeskrivelser i praksisemnene
• kan utvikle gode system for veiledning på arbeidsplassen og for veiledning av nyutdannede lærere
• kan gjennomføre veiledning i tråd med forskningsetiske normer og nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere
• kan anvende forskningsmetoder og strategier som relevant tilnærming systematisk å arbeide med profesjonalisering av veiledning og veilederrollen
Studenten
• kan gi kvalifisert veiledning til studenter eller nyutdannede gjennom kritisk refleksjon over og analyse av sentrale faglige problemstillinger
• kan analysere relevant forskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske problemstillinger innen veiledningsfeltet relevant for barnehage og skole
• kan bidra til utvikling og innovasjon av gode systemer for veiledning av studenter, nyutdannede eller kolleger i barnehage og skole
Emnet er samlings- og nettbasert og går over ett semester. Emnet består av tre samlinger à to dager og arbeid i mellomperioden mellom samlingene. Emnet krever aktiv deltakelse, individuelt og i grupper, i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Samlingene vil bestå av en veksling mellom forelesninger, seminararbeid og veiledningsøvelser individuelt og i grupper.
• Obligatorisk deltakelse på studiesamlingene. Deltakelsen skal være på minst 75%
• Deltakelse i studiegrupper som møtes mellom hver samling, dvs. minst tre ganger i løpet av studiet for felles arbeid og refleksjon over veilederrollen og veiledning som fenomen
• En skriftlig individuell plan for veiledning
• Individuelle skriftlige arbeidskrav
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100% |