TVLED2900 Bachelorprosjekt
- EmnekodeTVLED2900
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Utdannelsen avsluttes med et bachelorprosjekt der studenten skal vise at vedkommende har tilegnet seg de sentrale ferdigheter og kunnskaper som utdanningen omfatter. Emnet består av fire komponenter:
- Et individuelt hovedprosjekt, det vil si prosjektledelse, produksjonsledelse, produsentansvar, redaksjonsledelse eller kreativt konseptansvar for én eller flere bachelorproduksjoner (BAX)
- En skriftlig innlevering som dokumenterer hovedprosjektet
- En skriftlig oppgave der studenten med utgangspunkt i en faglig relevant problemstilling reflekterer over sitt arbeid
- Deltakelse i øvrige bachelorproduksjoner, i faglig relevante roller (produksjonsleder, innspillingsleder, ansvar for medvirkende, etc.)
Studentgruppen har i sjette semester et felles ansvar for å planlegge og gjennomføre instituttets bachelorproduksjoner. Dette kan blant annet inkludere dokumentarfilmer, flerkameraproduksjoner, produksjon av innhold for sosiale medier, piloter basert på egenutviklede formater (henholdsvis dokumentar og flerkamera TV-produksjon) eller lignende. Hvilke produksjoner som skal produseres avgjøres av TV-skolen (eventuelt i samarbeid med profesjonelle bransjeaktører) og studentene tildeles normalt prosjektene de skal jobbe på etter beslutning fra TV-skolens ledelse.
I sitt hovedprosjekt har studenten ansvar for utvikling, planlegging og gjennomføring av produksjonen(e)s ulike faser. Studenten skal gjennom prosjektet håndtere både de kreative, organisatoriske og økonomiske forhold som kjennetegner prosjektledelse i profesjonell TV- og dokumentarproduksjon. Studenter med konseptansvar for bachelorproduksjoner har ansvar for å formatere og pakke produksjonen etter bransjestandard. Rammene for det enkelte prosjekt gis i 5. semester.
Foruten dokumentasjon på hovedprosjektet består den skriftlige oppgaven av en refleksjonsdel der studenten skriftlig behandler en faglig problemstilling relevant for sitt prosjekt og sine erfaringer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har oppdatert kunnskap om forskjellige prosesser, metoder og arbeidsverktøy som kjennetegner blant annet prosjekt-, produksjons- og redaksjonslederen i profesjonell TV-produksjon og produksjon av medieinnhold for andre distribusjonskanaler
- kjenner til etiske problemstillinger knyttet til medieproduksjon og publisering
Studenten
- kan vurdere ulike innholds- og produksjonsideer og gi faglig begrunnet tilbakemelding om blant annet planverk, innhold, målgrupper, publiseringsplaner, økonomi og etikk
- kan lede arbeidet med utvikling, planlegging og gjennomføring av TV-produksjon eller produksjon av medieinnhold for andre plattformer
- kan utarbeide for eksempel planverk, rammedokument, formatbibel, leveranseavtaler, kontrakter m.m, knyttet til de aktuelle produksjonene
Studenten
-
kan bidra til utvikling av faget ved for eksempel å prøve ut nye arbeidsmetoder, demonstrere originalitet, eller finne nye innfallsvinkler til faget gjennom undersøkelser og rapportskriving
- Workshops
- Selvstendig arbeid (prosjektutvikling)
- Praktisk TV-produksjon i team
- Individuell veiledning
- Oppgaveskriving
- Bidra i arbeidet med innlevering av greenlightpakke og plandokumenter etter nærmere angitt spesifikasjon
- Inneha stabsfunksjoner i øvrige bachelorproduksjoner, etter nærmere fastsatt liste
- Deltakelse i felles evaluering
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Individuell skriftlig innlevering som dokumenterer prosjektene, og inneholder en faglig refleksjon