TVLED2900 Bachelorprosjekt i TV-ledelse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Utdannelsen avsluttes med et bachelorprosjekt der studenten skal vise at vedkommende har tilegnet seg de sentrale ferdigheter og kunnskaper som utdanningen omfatter. Bachelorprosjektet består av fire komponenter:

  • Et individuelt hovedprosjekt, det vil si prosjektledelse, produksjonsledelse eller kreativt konseptansvar for én eller flere BAX-produksjoner (BAX)
  • En skriftlig innlevering som dokumenterer hovedprosjektet
  • En skriftlig oppgave der studenten med utgangspunkt i en faglig relevant problemstilling reflekterer over sitt arbeid
  • Deltakelse i øvrige BAX-produksjoner, i faglig relevante roller (produksjonsleder, innspillingsleder, ansvar for medvirkende, etc.)

Studentgruppen har i sjette semester et felles ansvar for å planlegge og gjennomføre instituttets bachelorproduksjoner. Dette inkluderer dokumentarfilmer, flerkameraproduksjoner, piloter basert på egenutviklede formater (hhv. enkamera og flerkamera) eller lignende. Studentene tildeles normalt sitt prosjekt. Hvilke pilotproduksjoner som eventuelt skal produseres avgjøres av TV-skolen i samarbeid med profesjonelle bransjeaktører.

I sitt hovedprosjekt har studenten ansvar for utvikling, planlegging og gjennomføring av produksjonen(e)s ulike faser. Studenten skal gjennom prosjektet håndtere både de kreative, organisatoriske og økonomiske forhold som kjennetegner prosjektledelse i profesjonell TV- og medieproduksjon. Studenter med konseptansvar for pilotproduksjoner har ansvar for å formattere og pakke produksjonen etter bransjestandard. Rammene for det enkelte prosjekt gis i 5. semester.

Foruten dokumentasjon på hovedprosjektet består den skriftlige oppgaven av en refleksjonsdel der studenten skriftlig behandler en faglig problemstilling relevant for sitt prosjekt og sine erfaringer.

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • Har oppdatert kunnskap om forskjellige prosesser, metoder og arbeidsverktøy som kjennetegner prosjekt- og redaksjonslederen i profesjonell TV-produksjon og produksjon av videoinnhold for andre distribusjonskanaler
  • Kjenner til etiske problemstillinger knyttet til medieproduksjon
Ferdigheter

Studenten

  • Kan vurdere ulike produksjonsideer og gi faglig begrunnet tilbakemelding omkring innhold, målgrupper, distribusjonsplattformer, økonomi og etikk. 
  • Kan lede arbeidet med utvikling, planlegging og gjennomføring av TV-produksjon eller produksjon av videoinnhold for andre distribusjonskanaler
  • Kan dokumentere sitt arbeid, i form av for eksempel planverk, rammedokument eller formatbibel, kontrakter m.m. 
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan bidra til utvikling av faget ved for eksempel å prøve ut nye arbeidsmetoder, demonstrere originalitet, eller finne nye innfallsvinkler til faget gjennom undersøkelser og rapportskriving
Arbeids- og undervisningsformer
  • workshops
  • selvstendig arbeid (prosjektutvikling)  
  • praktisk TV-produksjon i team 
  • individuell veiledning (6 timer)  
  • oppgaveskriving 

 

Arbeidskrav
  • Hensiktserklæring
  • Obligatorisk veiledning
  • Innlevering av greenlightpakke etter nærmere angitt spesifikasjon
  • Inneha stabsfunksjoner i øvrige bachelorproduksjoner, etter nærmere fastsatt liste
  • Deltakelse i felles evaluering

 

Vurdering

Eksamensform:

(a) skriftlig innlevering som dokumenterer prosjektet (teller 70% av karakteren)

(b) hjemmeeksamen (teller 30%, av karakteren) 

Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.  

 

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
70
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
  • Alle
30
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen