TVLED1008 Kreativ metode og idéutvikling
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Gjennom kurset får studentene innblikk i hvordan man kan arbeide med utvikling av medieinnhold i strukturerte, metodiske prosesser. Her lærer de om å skaffe seg publikumsinnsikt og gjennom dette avdekke behov for innhold i ulike målgrupper, før studentene deretter utvikler ideer som skal møte målgruppenes behov. Studentene får en innføring i hvordan man kan planlegge og gjennomføre kreative prosesser fram mot et tydelig resultat i form av originalt medieinnhold for ulike plattformer, basert på NABC-metodikken. Studenter øves også i å presentere innholdet de utvikler for potensielle kjøpere.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike målgrupper for medieproduksjoner, og kjenner til ulike metoder for innsikt omkring disse
- har bred kunnskap om kreative prosesser og kjenner til ulike metoder for utvikling av medieinnhold
- har kunnskap om hvordan ideer kan utvikles til gode fortellinger
- har god kunnskap om hvordan man kan bygge opp en overbevisende presentasjon av originalt innhold for bransjeaktører
Studenten
- kan kartlegge målgrupper og brukerbehov for medieprosjekter, og kan benytte seg av dette til å utvikle og pitche egne og andres prosjekter
- kan lede - og bli ledet - i utviklingsprosesser
- kan skifte mellom individmodus (være god selv) og teammodus (bidra til et godt teamresultat), og forstår nødvendigheten av å beherske begge
- kan vurdere og evaluere ideer til originalt medieinnhold ut fra faglige kriterier
- kan holde seg oppdatert omkring utviklingstendenser innenfor norsk og internasjonal TV, og anvende dette i eget arbeid
Studenten
- søker aktivt tilbakemeldinger og justerer eget arbeid i forbindelse med veiledning.
- forelesninger
- gruppearbeid
- studentpresentasjoner
- selvstudium
- oppgaveskriving
- veiledning – individuelt og i gruppe
Obligatorisk deltakelse i fellesundervisning (angitt i undervisningsplan), oppgaveløsning i form av refleksjonsnotat samt deltakelse i utarbeidelse og presentasjon av idéene
Mappevurdering med følgende elementer:
-
Gruppeeksamen - presentasjon av programidé i form av muntlig pitch som også omfatter enkelt videoinnhold, samt skriftlig dokumentasjon i henhold til nærmere angitt spesifikasjon
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/presentasjonen.
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
|