TVLED1008 Kreativ metode og ideutvikling (Fellesemne)
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Gjennom kurset skal studentene få innblikk i hvordan man arbeider med målgruppefokus og utvikling av innhold for ulike grupper ut i fra disse målgruppenes behov. Studentene skal også få en innføring i kreative prosesser og hvordan disse kan planlegges for og gjennomføres. Studenter skal gjennom ulike øvelser trenes i utvikling av ideer til innhold for ulike plattformer, blant annet med utgangspunkt i NABC- metodikken.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om ulike målgrupper for audiovisuelle produksjoner, og kjenner til ulike metoder for innsikt omkring disse
- Har bred kunnskap om kreative prosesser og kjenner til ulike metoder for utvikling
Studenten
- Kan vurdere og evaluere audiovisuelle historier ut fra ulike kvalitetskriterier
- Kan holde seg oppdatert omkring utviklingstendenser innenfor norsk og internasjonal TV, og anvende dette i eget arbeid
- Kan kartlegge målgrupper og brukerbehov for audiovisuelle produksjoner, og kan benytte seg av dette til å utvikle, pitche og distribuere egne prosjekter
Kan vurdere tilbakemeldinger og justere eget arbeid i forbindelse med veiledning.
- forelesninger
- gruppearbeid
- seminarer
- studentpresentasjoner
- selvstudium
- oppgaveskriving
- veiledning – individuelt og i gruppe
- bruk av læringsplattform Canvas: Studiet benytter en stor grad av «blended learning», gjennom at faglærere på forhånd har lagt ut viktige oppgaver som studenten kan arbeide med på forhånd – og i etterkant av undervisning – der det forsterker læringen.
- Obligatorisk deltakelse i fellesundervisning (angitt i undervisningsplan)
- Deltakelse i utarbeidelse av idéene
Gruppeeksamen - presentasjon av programidé i form av muntlig pitch, samt skriftlig dokumentasjon i henhold til nærmere angitt spesifikasjon.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/presentasjonen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
|