TRTR1000 Trener 3

    • Emnekode
      TRTR1000
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår, 2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Arbeidskrav, utviklingsforløp og kapasitetsanalyser
  • Sammenhenger mellom funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk
  • Kjønnsperspektiv innen toppidrett
  • Idrettsernæring og prestasjon- og restitusjon
  • Idrettens regelverk og retningslinjer
  • Klassifiseringsregler innen idrett for funksjonshemmede og regler for internasjonal deltakelse
  • Tekniske og taktiske ferdigheter
  • Sosiale og mentale treningsteknikker
  • Helhetsutøveren / «24-timersutøveren»
  • Kommunikasjon og idrettscoaching
  • Ledelse/situasjonstilpasset ledelse
  • Kompetanseanalyse på egen trenerrolle

Læringsutbytte

Studenten vil etter bestått emne ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

- Kan analysere og faglig reflektere over arbeidskravene som gjelder for egen idrett

- Har kunnskap om sammenhengen mellom funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk

- Kandidaten har kunnskap om hvordan organisering og ledelse påvirker trenings- og utviklingsprosesser

- Kan formidle gode holdninger knyttet til ulike sider av kjønnsperspektivet i

  idretten

- Har en helhetlig forståelse for ernæring i forbindelse med prestasjon og restitusjon

- Har kjennskap til hvor utøverne kan få hjelp til relevant behandling i tråd med

  idrettens retningslinjer

Ferdigheter

Kandidaten

- Kan utarbeide kapasitetsanalyser

- Kandidaten har forståelse for at ledelse betinges av ulike situasjonsfaktorer og kan anvende disse i egen trenerrolle

- Kan faglig reflektere over og velge hensiktsmessige taktiske og tekniske handlinger, eller

  bevegelsesløsninger for individuelle utøvere og for lagspillutøvere.

- Kan anvende relevante sosiale og mentale treningsteknikker

- Kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle

- Kan samarbeide med andre trenere og ressurspersoner til utøverens og idrettens beste

- Kan tilrettelegge for og avstemme elitesatsingen i egen klubb i henhold til idrettens verdier,

   bestemmelser og klubbens retningslinjer

Generell kompetanse

Kandidaten

- Har kunnskap om egen idretts utviklingstrapp og beste praksis, og kan legge til rette hensiktsmessig, langsiktig utviklingsforløp

Kan lede utøvere, lag og støtteapparat på måter som ivaretar utøvernes behov

- Kan konkretisere idrettens verdier på måter som fremmer idrettens legitimitet og integritet

- Kan planlegge, gjennomføre, vurdere og justere trening for utøverne i et helhetlig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Nett- og samlingsbasert utdanning med 5 samlinger. Øvrig undervisningsopplegg vil være en kombinasjon av

- Digitale verktøy (for eksempel læringssti, videofilming, quiz, videoforelesninger etc.)

- Trenerpraksis

- Veiledning

- Praktisk- metodisk arbeid

- Forelesninger

- Refleksjon og diskusjon i gruppe og individuelt

Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

1. Delta på minimum 80 % av undervisningen

2. Fellesfaglig: Refleksjonslogg mellom fellesfagsamlingene

3. Særforbundsspesifikke: 1-2 særidrettsspesifikke arbeidskrav i regi av det aktuelle særforbundet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
90 Time(r)
  • Alle
Eksamen

Eksamen er todelt, bestående av følgende deler:

  1. Muntlig individuell digital eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
  2. 90 timer trenerpraksis. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Begge eksamenene må være vurdert til bestått før endelig karakter i utdanningen blir gitt.

Emnenavn på engelsk: 
Coaching level 3
Emnenavn på nynorsk: 
Trener 3
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Trener 3
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)