TRTR1000 Trener 3
- EmnekodeTRTR1000
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Vår, 2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Arbeidskrav, utviklingsforløp og kapasitetsanalyser
- Sammenhenger mellom funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk
- Kjønnsperspektiv innen toppidrett
- Idrettsernæring og prestasjon- og restitusjon
- Idrettens regelverk og retningslinjer
- Klassifiseringsregler innen idrett for funksjonshemmede og regler for internasjonal deltakelse
- Tekniske og taktiske ferdigheter
- Sosiale og mentale treningsteknikker
- Helhetsutøveren / «24-timersutøveren»
- Kommunikasjon og idrettscoaching
- Ledelse/situasjonstilpasset ledelse
- Kompetanseanalyse på egen trenerrolle
Læringsutbytte
Studenten vil etter bestått emne ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- Kan analysere og faglig reflektere over arbeidskravene som gjelder for egen idrett
- Har kunnskap om sammenhengen mellom funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk
- Kandidaten har kunnskap om hvordan organisering og ledelse påvirker trenings- og utviklingsprosesser
- Kan formidle gode holdninger knyttet til ulike sider av kjønnsperspektivet i
idretten
- Har en helhetlig forståelse for ernæring i forbindelse med prestasjon og restitusjon
- Har kjennskap til hvor utøverne kan få hjelp til relevant behandling i tråd med
idrettens retningslinjer
Kandidaten
- Kan utarbeide kapasitetsanalyser
- Kandidaten har forståelse for at ledelse betinges av ulike situasjonsfaktorer og kan anvende disse i egen trenerrolle
- Kan faglig reflektere over og velge hensiktsmessige taktiske og tekniske handlinger, eller
bevegelsesløsninger for individuelle utøvere og for lagspillutøvere.
- Kan anvende relevante sosiale og mentale treningsteknikker
- Kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
- Kan samarbeide med andre trenere og ressurspersoner til utøverens og idrettens beste
- Kan tilrettelegge for og avstemme elitesatsingen i egen klubb i henhold til idrettens verdier,
bestemmelser og klubbens retningslinjer
Kandidaten
- Har kunnskap om egen idretts utviklingstrapp og beste praksis, og kan legge til rette hensiktsmessig, langsiktig utviklingsforløp
- Kan lede utøvere, lag og støtteapparat på måter som ivaretar utøvernes behov
- Kan konkretisere idrettens verdier på måter som fremmer idrettens legitimitet og integritet
- Kan planlegge, gjennomføre, vurdere og justere trening for utøverne i et helhetlig perspektiv
Nett- og samlingsbasert utdanning med 5 samlinger. Øvrig undervisningsopplegg vil være en kombinasjon av
- Digitale verktøy (for eksempel læringssti, videofilming, quiz, videoforelesninger etc.)
- Trenerpraksis
- Veiledning
- Praktisk- metodisk arbeid
- Forelesninger
- Refleksjon og diskusjon i gruppe og individuelt
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
1. Delta på minimum 80 % av undervisningen
2. Gjennomføre trenerpraksis på minimum 90 timer
3. Særforbundsspesifikt arbeidskrav
4. Deltagelse på 2-4 veiledninger i forbindelse med arbeidene i mappeinnlevering
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (2 - 4) |
| |||
Praktisk eksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell (1 - 3) |
|
Eksamen er todelt, bestående av følgende deler:
- Mappevurdering med 3-5 arbeider i mappen, individuell eller i gruppe på inntil 4 (med ulike tidsfrister gjennom studiet). Det vil trekkes 2 arbeider til vurdering på eksamen. Ett av arbeidene vil være særforbundsspesifikk, og ett av arbeidene vil være fra fellesfagene. Alle arbeider i mappen må være komplett for at man skal kunne gå opp til eksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
- Praktisk-metodisk eksamen individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer. Vurderes individuelt til bestått/ ikke bestått
Begge eksamenene må være vurdert til bestått før endelig karakter i utdanningen blir gitt.