TBU4002 Miljøarbeid og miljøterapi
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Studentene skal enten ta dette emnet eller beslutninger og tiltak.
- Hva forstås med miljøarbeid og miljøterapi
- Miljøarbeid og miljøterapi på ulike arenaer
- Utsatte barn og unge
- Psykologiske, sosiale, kulturelle og materielle forhold av betydning for barn og unges velbefinnende
- Etisk og kritisk refleksjon
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten har
- Selvstendig og vitenskapsbasert reflektert forståelse av det teoretiske og verdimessige grunnlaget for miljøarbeid/ miljøterapeutisk arbeid med barn og unge og hvilke føringer de legger for utøvelsen av miljøarbeid/miljøterapeutisk arbeid.
- Avansert kunnskap om barn, unges og familiers utsatthet og inngående kjennskap til risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer og forandringsprosesser som har betydning for barn og unges velferd og oppvekstsvilkår.
- Avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, rett til informasjon og medvirkning og vurdering av barns beste
- Avansert forståelse for hvordan organisatoriske og strukturelle forhold i ulike sektorer virker inn på og har betydning i miljøarbeid/miljøterapeutisk arbeid.
- Avansert kunnskap om kulturelle og etniske forhold som har betydning for miljøarbeid og miljøterapeutisk arbeid med barn og familier.
Studenten kan
- Redegjøre for miljøarbeidets/ miljøterapiens historie og sentrale teorier innenfor fagfeltet og analysere hvordan faglige perspektiver og problemforståelse har betydning for valg av miljøterapeutisk tilnærming
- Analysere og drøfte sentrale juridiske bestemmelser, organisatoriske rammebetingelser og etiske dilemma knyttet til fagområdet
- Analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og tilnærminger og anvende disse i samtaler, samarbeid og i relasjoner med barn og foreldre i utsatte livssituasjoner
- Formidle kompetanse relatert til egen yrkespraksis, og kan bidra til fagutvikling gjennom reflekterte og teoretisk forankrede vurderinger
Studenten kan
- Analysere relevante yrkesetiske problemstillinger i miljøarbeid/miljjøterapeutisk arbeid og kritisk reflektere over hvordan egne verdier kan innvirke på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- Forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i muntlig og skriftlig form
- Anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.
- Evne å se muligheter og gjøre noe med dem innenfor områder som omhandler utsatte barn, unge og familier
- Forelesninger
- Seminarer
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid
- Selvstudium
Det forventes at studentene arbeider leser og skriver oppgaver mellom samlingene.
- To individuelle skriftlige arbeidskrav.
- 75% deltagelse på undervisning og seminar
Individuell mappevurdering hvor 2 arbeidskrav inngår i eksamensmappen. Eksamensmappen leveres inn ved slutten av semesteret. Mappen vurderes i sin helhet med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet