TBU4002 Miljøarbeid og miljøterapi

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Studentene skal enten ta dette emnet eller beslutninger og tiltak.
  • Hva forstås med miljøarbeid og miljøterapi
  • Miljøarbeid og miljøterapi på ulike arenaer
  • Utsatte barn og unge
  • Psykologiske, sosiale, kulturelle og materielle forhold av betydning for barn og unges velbefinnende
  • Etisk og kritisk refleksjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • Selvstendig og vitenskapsbasert reflektert forståelse av det teoretiske og verdimessige grunnlaget for miljøarbeid/ miljøterapeutisk arbeid med barn og unge og hvilke føringer de legger for utøvelsen av miljøarbeid/miljøterapeutisk arbeid.
  • Avansert kunnskap om barn, unges og familiers utsatthet og inngående kjennskap til risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer og forandringsprosesser som har betydning for barn og unges velferd og oppvekstsvilkår.
  • Avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, rett til informasjon og medvirkning og vurdering av barns beste
  • Avansert forståelse for hvordan organisatoriske og strukturelle forhold i ulike sektorer virker inn på og har betydning i miljøarbeid/miljøterapeutisk arbeid.
  • Avansert kunnskap om kulturelle og etniske forhold som har betydning for miljøarbeid og miljøterapeutisk arbeid med barn og familier.
Ferdigheter

Studenten kan

  • Redegjøre for miljøarbeidets/ miljøterapiens historie og sentrale teorier innenfor fagfeltet og analysere hvordan faglige perspektiver og problemforståelse har betydning for valg av miljøterapeutisk tilnærming
  • Analysere og drøfte sentrale juridiske bestemmelser, organisatoriske rammebetingelser og etiske dilemma knyttet til fagområdet
  • Analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og tilnærminger og anvende disse i samtaler, samarbeid og i relasjoner med barn og foreldre i utsatte livssituasjoner
  • Formidle kompetanse relatert til egen yrkespraksis, og kan bidra til fagutvikling gjennom reflekterte og teoretisk forankrede vurderinger
Generell kompetanse

Studenten kan

  • Analysere relevante yrkesetiske problemstillinger i miljøarbeid/miljjøterapeutisk arbeid og kritisk reflektere over hvordan egne verdier kan innvirke på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i muntlig og skriftlig form
  • Anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.
  • Evne å se muligheter og gjøre noe med dem innenfor områder som omhandler utsatte barn, unge og familier
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium

 

Det forventes at studentene arbeider leser og skriver oppgaver mellom samlingene.

Arbeidskrav
  • To individuelle skriftlige arbeidskrav.  
  • 75% deltagelse
Vurdering

Individuell mappevurdering hvor 2 arbeidskrav inngår i eksamensmappen. Eksamensmappen leveres inn ved slutten av semesteret. Mappen vurderes i sin helhet med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SBU3003
15
31.03.2023
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning