SPP1002 Helhetlig læringsdesign med utvidet virkelighet (extended reality, XR)
- EmnekodeSPP1002
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Simulering er en sentral metode for å trene på ferdigheter og prosedyrer i både utdanning og yrkesliv. Gjennom utvidet virkelighet (extended reality, XR), som omfatter virtuell virkelighet (VR) og augmented reality (AR), får vi tilgang til virkelighetsnære opplevelser og scenarier som ellers kan være vanskelige å gjenskape i tradisjonelle læringsmiljøer.
Dette emnet gir deltakerne mulighet til å utforske og prøve ut ulike typer XR-simuleringer i pedagogiske sammenhenger. Vi ser nærmere på hvordan slike simuleringer kan brukes til å øve på profesjonelle samtaler og dialoger, formidle faglig kunnskap, og håndtere utfordrende situasjoner. Emnet legger særlig vekt på læringsdesign som integrerer simulering i undervisning og kompetanseutvikling.
Gjennom praktisk arbeid og modellering vil deltakerne utvikle ferdigheter i å bruke XR-simuleringer som verktøy i kreative læringsaktiviteter, historieformidling og profesjonsrettet opplæring.
Innhold
- Ferdighetstrening i praksisnære, virtuelle omgivelser
- Teknologistøttet læringsdesign
- Samhandling og kommunikasjon i virtuelle omgivelser
- Rollen som fasilitator i simuleringstrening
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om teorier som ligger til grunn for læringsdesign med bruk av XR-teknologi
- har god kunnskap om sentrale kjennetegn ved XR som teknologi og hvilke muligheter og utfordringer som ligger i bruk av simuleringer i undervisning og læring
- har kunnskap om etiske, sosiale og praktiske aspekter ved rollen som fasilitator av læringsdesign med XR.
Studenten
- kan formidle forskning på ulike typer læringsdesign og bruk av XR-teknologi som læringsressurs
- kan planlegge og gjennomføre et helhetlig læringsdesign med bruk av XR-teknologi
- kan diskutere XR sin rolle og betydning for læring og pedagogisk utviklingsarbeid i dagens og framtidens skole- og arbeidsliv med fagpersoner og allmennheten
- kan reflektere over XR-teknologis betydning for praktisk ferdighetstrening og historieformidling, og hvordan ulike typer læringsdesign kan understøtte dette
- kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av XR som ressurs i utvikling av kompetanser og ferdigheter i ulike kontekster
- kan delta i planlegging og gjennomføring av helhetlig læringsdesign ved bruk av simulering gjennom XR-teknologi i samarbeid med andre
Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.
Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.
- 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Individuelt refleksjonsnotat
- Gruppearbeid som skal ende i en skriftlig skisse for et læringsdesign med bruk av XR
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 5) |
| 100 |
Kombinert praktisk og muntlig eksamen i gruppe (2-5 personer).
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen til ansvar for alt av innhold i presentasjonen.