SPP1002 Helhetlig læringsdesign med VR-simulering

    • Emnekode
      SPP1002
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Simulering blir ofte brukt som metode for å trene på ulike ferdigheter og prosedyrer i opplæring, både i utdanning og yrkesliv. Simuleringer i virtuell virkelighet (VR) gir oss tilgang til virkelighetsnære opplevelser og scenarier som ellers er vanskelig trene på.

Emnet åpner opp for praktisk utprøving og utforsking av ulike typer VR-simuleringer i sammenheng med tema som skole-hjem-samarbeid, globalt medborgerskap og historisk empati, samt kommunikasjons- og ferdighetstrening. Emnet legger vekt på å utforske ulike typer læringsdesign ved anvendelse av simulering i pedagogiske og didaktiske sammenhenger, og vil modellere hvordan simulering i virtuelle virkeligheter kan innlemmes som fruktbare ressurser i kreative læringsaktiviteter, kompetanseutvikling og historieformidling.

Kunstig intelligens gir nye muligheter for å skape og tilpasse nye scenarioer for ferdighetstrening. Helautomatiserte simuleringer muliggjør nye former for interaksjon og kommunikasjon i virtuelle virkeligheter. Emnet utforsker potensialet i denne teknologien for hvordan ulike typer læringsdesign kan promotere realistiske scenarioer for ferdighetstrening og formidling.

Emnet overlapper med emnet Cohesive learning design with VR simulation på masterstudiet i digital kommunikasjon og kultur.

Innhold

  • Ferdighetstrening i praksisnære, virtuelle omgivelser
  • Teknologistøttet læringsdesign
  • Samhandling og kommunikasjon i virtuelle omgivelser
  • Utforske nye virkelighetsnære scenarier for simuleringstrening

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om ulike typer læringsdesign for bruk av digital teknologi
  • Har teoretisk og begrepsmessig forståelse av forholdet mellom VR-simulering/ digital teknologi og kunnskaps- og kompetanseutvikling
  • Har god kunnskap om sentrale kjennetegn ved VR som teknologi og hvilke muligheter som ligger i bruk av simuleringer i undervisning og læring
  • Har grunnleggende kunnskap om VR og kunstig intelligens og muligheter/utfordringer ved bruk av ny teknologi i opplæring og formidlingsarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • Kan formidle forskning på ulike typer læringsdesign og bruk av VR-simulering som læringsressurs
  • Kan planlegge og gjennomføre et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering
  • Kan diskutere VR og kunstig intelligens sin rolle og betydning for læring og pedagogisk utviklingsarbeid i dagens og framtidens skole- og arbeidsliv med fagpersoner og allmennheten
Generell kompetanse
  • Kan reflektere over VR-simuleringers betydning for praktisk ferdighetstrening og historieformidling, og hvordan ulike typer læringsdesign kan understøtte dette.
  • Kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av VR som ressurs i utvikling av kompetanser og ferdigheter i ulike kontekster.
  • Kan demonstrere evnen til å fasilitere og formidle helhetlig læringsdesign ved bruk av VR-simulering.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av VR-simuleringer og læringsdesign. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Den virtuelle plattformen CORE vil brukes til utforsking av samhandling og kommunikasjon på virtuelle flater. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HINN.  

Obligatoriske aktiviteter

Skriftlig arbeidskrav i gruppe:

  • Prosjektarbeid i gruppe (3-5 personer) relatert til planlegging og utvikling av et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering (og/eller kunstig intelligens). Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som leveres som gruppeoppgave.
  • Individuelt faglig essay hvor studenten reflekterer rundt faglige og pedagogiske begrunnelser for bruk av VR i utdanning og kompetanseutvikling
  • 80 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 5)
  • Alle
100
Eksamen

Kombinert praktisk og muntlig eksamen i gruppe (3-5 personer).

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)