SPP1002 Helhetlig læringsdesign med VR-simulering
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Simulering blir ofte brukt som metode for å trene på ulike ferdigheter og prosedyrer i opplæring, både i utdanning og yrkesliv. Simuleringer i virtuell virkelighet (VR) gir oss tilgang til virkelighetsnære opplevelser og scenarier som ellers er vanskelig trene på.
Emnet åpner opp for praktisk utprøving og utforsking av ulike typer VR-simuleringer i sammenheng med tema som skole-hjem-samarbeid, globalt medborgerskap og historisk empati, samt kommunikasjons- og ferdighetstrening. Emnet legger vekt på å utforske ulike typer læringsdesign ved anvendelse av simulering i pedagogiske og didaktiske sammenhenger, og vil modellere hvordan simulering i virtuelle virkeligheter kan innlemmes som fruktbare ressurser i kreative læringsaktiviteter, kompetanseutvikling og historieformidling.
Kunstig intelligens gir nye muligheter for å skape og tilpasse nye scenarioer for ferdighetstrening. Helautomatiserte simuleringer muliggjør nye former for interaksjon og kommunikasjon i virtuelle virkeligheter. Emnet utforsker potensialet i denne teknologien for hvordan ulike typer læringsdesign kan promotere realistiske scenarioer for ferdighetstrening og formidling.
Emnet overlapper med emnet Cohesive learning design with VR simulation på masterstudiet i digital kommunikasjon og kultur.
Innhold
- Ferdighetstrening i praksisnære, virtuelle omgivelser
- Teknologistøttet læringsdesign
- Samhandling og kommunikasjon i virtuelle omgivelser
- Utforske nye virkelighetsnære scenarier for simuleringstrening
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om ulike typer læringsdesign for bruk av digital teknologi
- Har teoretisk og begrepsmessig forståelse av forholdet mellom VR-simulering/ digital teknologi og kunnskaps- og kompetanseutvikling
- Har god kunnskap om sentrale kjennetegn ved VR som teknologi og hvilke muligheter som ligger i bruk av simuleringer i undervisning og læring
- Har grunnleggende kunnskap om VR og kunstig intelligens og muligheter/utfordringer ved bruk av ny teknologi i opplæring og formidlingsarbeid
Studenten
- Kan formidle forskning på ulike typer læringsdesign og bruk av VR-simulering som læringsressurs
- Kan planlegge og gjennomføre et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering
- Kan diskutere VR og kunstig intelligens sin rolle og betydning for læring og pedagogisk utviklingsarbeid i dagens og framtidens skole- og arbeidsliv med fagpersoner og allmennheten
- Kan reflektere over VR-simuleringers betydning for praktisk ferdighetstrening og historieformidling, og hvordan ulike typer læringsdesign kan understøtte dette.
- Kan anvende teoretisk kunnskap og fagbegreper i kritiske vurderinger av VR som ressurs i utvikling av kompetanser og ferdigheter i ulike kontekster.
- Kan demonstrere evnen til å fasilitere og formidle helhetlig læringsdesign ved bruk av VR-simulering.
Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av VR-simuleringer og læringsdesign. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Den virtuelle plattformen CORE vil brukes til utforsking av samhandling og kommunikasjon på virtuelle flater. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HINN.
Skriftlig arbeidskrav i gruppe:
- Prosjektarbeid i gruppe (3-5 personer) relatert til planlegging og utvikling av et helhetlig læringsdesign med bruk av VR-simulering (og/eller kunstig intelligens). Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som leveres som gruppeoppgave.
- Individuelt faglig essay hvor studenten reflekterer rundt faglige og pedagogiske begrunnelser for bruk av VR i utdanning og kompetanseutvikling
- 80 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Gruppe (3 - 5) |
| 100 |