SPP1000 Spill- og mediekultur

    • Emnekode
      SPP1000
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

I likhet med andre medier er spill preget av kulturen vi lever i, og påvirker i sin tur både samfunnet og enkeltpersoner. Mens spill opprinnelig hentet inspirasjon fra tidligere kulturformer som litteratur, drama og film, har titler som WarCraft og The Last of Us de siste årene bidratt til utviklingen av omfattende litterære, film og serie- universer. Spill kan derfor forstås som kulturelle uttrykk, på linje med bøker, fjernsyn og film, og fungerer som kulturelle artefakter som kan forme menneskers erfaringer og forståelse.

Kurset Spill og mediekultur utforsker en slik forståelse av spill, og gir innsikt i hvordan spill kan forstås estetisk, sosialt og som et rom for individuell vekst og utvikling.

Hovedtemaene er:

  • Spill som samfunnsmessige og kulturelle uttrykk
  • Kunst og kreativitet
  • Identitet og dannelse
  • Teoretiske tilnærminger til spillstudier

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om perspektiver som utforsker spill som former for kunst og litteratur.
  • god forståelse av metakultur knyttet til spill.
  • innsikt i hvordan spill formidler representasjon og identitet.
  • forståelse av teoretiske spørsmål knyttet til spill, inkludert etikk og normer.
  • forståelse av spill som kulturelle artefakter.
Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre og faglig begrunne for et selvvalgt tema innenfor spill- og mediekultur.
  • reflektere rundt og drøfte hvordan spill kan uttrykke marginalisering, identitet og mangfold
Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra i diskurser, både muntlig og skriftlig, som omfatter spill som kunst- og kulturuttrykk med fagpersoner og allmennheten.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en seminarrekke som i hovedsak består av studentdrevne aktiviteter som diskusjoner, gruppearbeid, fremlegg, praktisk utprøving og arbeid med pensum- og støttelitteratur.

Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.  

Obligatoriske aktiviteter

For å være eksamensberettiget må følgende individuelle obligatoriske oppgaver være godkjent:

  • Et utkast til en akademisk tekst.
  • En presentasjon av teksten.
  • Minimum 75 % fremmøte og aktiv deltakelse i undervisningen er obligatorisk.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Eksamen

Eksamen består av en porteføljevurdering, inkludert den endelige versjonen av den obligatoriske oppgaven, sammen med et individuelt skrevet sammendrag.

Oppgaven vurderes på en skala fra A til F, hvor E er laveste bestått karakter. Eksamen kan skrives på engelsk, norsk, svensk eller dansk.

Tillatt hjelpemateriale til eksamen:

  • Pensum og annen relevant faglitteratur.
  • Alle trykte, digitale og skriftlige ressurser.
  • AI-generert tekst og innhold (f.eks. fra store språkmodeller) kan brukes, men må være tydelig merket og akademisk begrunnet.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)