SPP1000 Spill- og mediekultur

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Spill, som andre medier, er et produkt av kulturene vi lever i og vil samtidig ha en innflytelse på samfunn og individ. Der hvor spill gjerne tidligere oppstod som et resultat av tidligere kulturformer som litteratur, dramakunst og senere film, har spilltitler som «WarCraft» og «The Last of Us» de senere årene i stor grad vært med å utforme litteratur- og filmunivers. Spill er således et kulturuttrykk på linje med bøker, tv-serier og filmer, som reflekterer samfunnet vi er en del av, og kan forstås som et kulturelt artefakt som kan være med å skape rammene for dannings- og sosialiseringsprosesser. Emnet ser nærmere på disse prosessene og gir innsyn i hvordan man kan forstå spill både som en kreativ, estetisk uttrykksform, som et samfunns- og kultuttrykk, og som en arena for menneskelig utvikling.

 

Emnet overlapper med emnet Games and media culture på masterstudiet i digital kommunikasjon og kultur.

Innhold 

  • Spill som samfunns- og kulturuttrykk
  • Kunst og kreativitet
  • Identitet og dannelse
  • Narratologi og ludologi

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten har

  • Kunnskap om perspektiver som belyser spill som kunst og litteratur
  • kunnskap om dannings- og sosialiseringsprosesser
  • Inngående forståelse av hvordan spill kan uttrykke representasjon og identitet
  • Kunnskap om etiske og normative spørsmål knyttet til spill
  • grunnleggende forståelse av spill som kulturelle artefakter
  • Kunnskap om narratologi og ludologi 
Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre og faglig begrunne for et selvvalgt tema innenfor spill- og mediekultur.

Reflektere rundt og drøfte hvordan spill kan uttrykke identitet og mangfold

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra i diskurser, både muntlig og skriftlig, som omfatter spill som kunst- og kulturuttrykk med fagpersoner og allmennheten.
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, og praktisk utforsking og utprøving av spill og multimedieproduksjon. Høgskolens læringsplattform vil benyttes i kommunikasjon, deling av faglig innhold og ressurser, og oppgaveinnlevering. Undervisningen vil foregå i Future Classroom Lab (FCL), Læringsverkstedet ved HINN.  

Arbeidskrav
  • en individuell akademisk tekst på omtrent 2500-3000 ord (+/- 10 %), hvor sluttproduktet vil utgjøre en del av mappeeksamen.
  • Et muntlig, individuelt framlegg av teksten med påfølgende felles fagsamtale mellom faglærer og studenter som skal danne grunnlag for et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet utgjør en del av mappeeksamen.
  • 80 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell mappeeksamen som består av følgende:

  • En individuell akademisk tekst på 2500-3000 ord (+/- 10 %)
  • Et refleksjonsnotat basert på muntlig presentasjon og fagsamale med faglærer
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk