SPE3009 Fagpraksis i spesialpedagogikk

    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet skal gi innsikt i spesialpedagogikk som praktisk område. Emnet vektlegger praksis innenfor et relevant yrkesområde for den spesialpedagogiske profesjonen. Gjennom praksis skal studenten få innsikt i spesialpedagogisk profesjonsutøvelse. Områder som skal belyses gjennom emnet er: normalitet, avvik, livskvalitet, likeverd og rettigheter. Systemrettet arbeid og institusjonsanalyse blir belyst. Emnet skal danne grunnlag for mastergradsoppgaven innen spesialpedagogikk.

Emnet er i utgangspunktet kun mulig å velges sammen med masteroppgave på 30 studiepoeng.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan spesialpedagogisk praksis kan bidra til å fremme læring i ulike institusjoner.
  • har kunnskap om begrepsapparatet som brukes innen spesialpedagogisk praksis.
  • har innsikt i hvordan spesialpedagogen utøver sitt virke i institusjoner og på samfunnsarenaer.
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teoretiske perspektiv som grunnlag for å analysere den spesialpedagogiske praksishverdagen.
  • kan analysere og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for personer med spesialpedagogiske behov.
  • kan identifisere etiske problemstillinger i praksisfeltet.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendig kritisk analyse
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av praksis og samlinger med utgangspunkt i praksis. I tillegg til praksis skal studenten utvikle en praksisrapport basert på emnets pensum og de erfaringene man gjorde seg gjennom praksis. Praksisgjennomføringen er ellers beskrevet i eget notat om fagpraksis.

Arbeidskrav
  • Gjennomført 225 timer/30 dager praksis
  • Det er 75 % obligatorisk oppmøte og deltakelse på forelesning og seminar
Vurdering

Individuell skriftlig praksisrapport med muntlig eksamen. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig med muntlig justerende
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk