Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SPE3008 Spesialpedagogisk rådgiving og endringsarbeid

    • Emnekode
      SPE3008
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Emnet har en teoretisk og praktisk innretning med en kritisk reflekterende holdning til etablerte "sannheter" innenfor spesialpedagogikken. Temaene omhandler ulike perspektiver på spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid. Disse blir belyst og drøftet i relasjon til ulike arenaer for spesialpedagogisk arbeid. Det kan være barnehage, grunnskole, videregående skole, PPT, voksenopplæring og annet, og dekker individ-, gruppe- og systemnivå. Emnet retter oppmerksomhet mot marginaliseringsprosesser barn og unge kan bli utsatt for.

Studiet/emnet tar opp:

  •     Teorier og metoder for rådgivning, veiledning og innovasjon
  •     Krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
  •     Praktiske problemstillinger knyttet til ulike arenaer for rådgivning og endringsarbeid
  •     Metoder for kartlegging, planlegging av tiltak
  •     Planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
  •     Etiske utfordringer i rådgiverrollen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal litteratur.
  • har kunnskap om rådgiverrollen og rådgiverfunksjonen, med vekt på opplærings- og omsorgsfeltet.
  • har avansert kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for rådgivningsoppgaver.
  • har kunnskap om kartleggings-, informasjons- og rådgivningsarbeid.
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom praktiske øvelser på samlinger anvende ulike strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ-, gruppe- og systemnivå.
  • har ferdigheter i rådgivning og veiledning som didaktisk prosess
  • har utviklet egne ferdigheter i rådgivningsarbeid gjennom praktiske øvelser og kan reflektere over dette sammen med medstudenter  
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i rådgivningsfeltet og behandle disse fra ulike perspektiver.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, seminarer, gruppearbeid, veiledning, kasusdrøftinger, samt evaluering av kartlegging og utprøving. Vi tilbyr i tillegg ett digitalt seminar mellom hver samling. Det forventes betydelig studentaktivitet under og mellom samlingene.

Gjennom emnet gis arbeidsoppgaver med relevans for emnegjennomføring og eksamen, med veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk fremmøte og deltakelse i forelesning og seminar.
  • En individuell refleksjonsoppgave i høstsemesteret. 
  • Levere inn prosjektskisse for semesteroppgaven og delta på gruppe- og individuell veiledning. 

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Skriftlig, individuell hjemmeeksamen (semesteroppgave).

Emnenavn på engelsk: 
Counselling and Innovation in Special Education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Master i spesialpedagogikk
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)