SPE2100 Deltagelse og marginalisering
- EmnekodeSPE2100
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Vår, 2027 Vår, 2028 Vår, 2029 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: SPE1001 Innføring i spesialpedagogikk eller tilsvarende
Emnet fokuserer og behandler bredt følgende fire områder:
- Spesialpedagogikkens grunnlagstenkning
- Spesialpedagogisk teori og kunnskapsutvikling
- Spesialpedagogikkens vanskekategorier
- Spesialpedagogikkens praksis.
Disse områdene behandles gjennom temaer som:
- hvordan funksjonshemming oppstår og forklares
- samspillet mellom individ og samfunn og hvordan dette virker inn på utvikling av funksjonshemming, deltagelse- og marginaliseringsprosesser
- det spesialpedagogiske kunnskaps- og forskingsfeltet relatert til læringssyn og spesialpedagogisk praksis
- betydningen av spesialpedagogikkens etiske ansvar og profesjonalitet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i deltagende og marginaliserende prosesser, i lys av spesialpedagogikkens ulike perspektiver
- har kunnskap om anerkjennelse, myndiggjøring og etikk
- har kunnskap om ulike perspektiver på og tilnærminger til annerledeshet
- har oversikt over etablerte vanskekategorier og hvordan disse blir definert
- har forståelse for betydningen av etiske refleksjoner og etisk bevissthet som del av spesialpedagogisk praksis
- har kunnskap om forholdet mellom menneskerettigheter, bærekraft og spesialpedagogikk
- har kunnskap om språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger
- kan reflektere over og vurdere språk som virkemiddel i spesialpedagogisk perspektiv av makt og undertrykkelse
- kan reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på profesjonsfeltet kritisk og innovativt
- kan behandle spesialpedagogiske problemstillinger i lys større samfunnsmessige anliggender, som menneskerettigheter og bærekraftperspektiver
- kan identifisere tidsaktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike spesialpedagogiske perspektiver og tilnærminger i teori og praksis
Studenten
- har innsikt i og forståelse for relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
- kan bidra til å utvide spesialpedagogikkens selvforståelse
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid som deltager i en gruppe
- kan argumentere muntlig, utveksle synspunkter og erfaringer, og begrunne disse faglig
- kan identifisere og behandle spesialpedagogiske problemstillinger i brede samfunnsmessige perspektiver
- Forelesninger
- Seminarer
- Emnet vektlegger samarbeidslæring, gruppeprosesser og fellesansvar
- Veiledning knyttes til arbeidskravene
- Arbeidskrav 1-3 leveres som et skriftlig produkt i gruppe på 3-4 studenter. Det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskravene
- Arbeidskrav 4 leveres som et skriftlig produkt med påfølgende muntlig presentasjon i gruppe på 3-4 studenter
- 75% obligatorisk fremmøte og deltagelse på seminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (3 - 4) |
| 50 | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 50 |
Eksamen består av to deler – hver teller 50%
- Del 1: Mappeeksamen i gruppe på 3-4 studenter - mappen består av de tre siste gjennomførte arbeidskravene
- Del 2: Individuell muntlig eksamen
Ved gruppeeksamen (del 1) står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i mappen.
Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet