SPE2100 Deltagelse og marginalisering

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: SPE1001 Innføring i spesialpedagogikk eller tilsvarende

Emnets innhold

Emnet fokuserer og behandler bredt følgende fire områder:

  • Spesialpedagogikkens grunnlagstenkning
  • Spesialpedagogisk teori og kunnskapsutvikling
  • Spesialpedagogikkens vanskekategorier
  • Spesialpedagogikkens praksis.

Disse områdene behandles gjennom temaer som:

  • hvordan funksjonshemming oppstår og forklares
  • samspillet mellom individ og samfunn og hvordan dette virker inn på utvikling av funksjonshemming, deltagelse- og marginaliseringsprosesser
  • det spesialpedagogiske kunnskaps- og forskingsfeltet relatert til læringssyn og spesialpedagogisk praksis
  • betydningen av spesialpedagogikkens etiske ansvar og profesjonalitet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i deltagende og marginaliserende prosesser, i lys av spesialpedagogikkens ulike perspektiver
  • har kunnskap om anerkjennelse, myndiggjøring og etikk
  • har kunnskap om ulike perspektiver på og tilnærminger til annerledeshet
  • har oversikt over etablerte vanskekategorier og hvordan disse blir definert
  • har forståelse for betydningen av etiske refleksjoner og etisk bevissthet som del av spesialpedagogisk praksis
  • har kunnskap om forholdet mellom menneskerettigheter, bærekraft og spesialpedagogikk
  • har kunnskap om språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger
  • kan reflektere over og vurdere språk som virkemiddel i spesialpedagogisk perspektiv av makt og undertrykkelse
  • kan reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på profesjonsfeltet kritisk og innovativt
  • kan behandle spesialpedagogiske problemstillinger i lys større samfunnsmessige anliggender, som menneskerettigheter og bærekraftperspektiver
  • kan identifisere tidsaktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike spesialpedagogiske perspektiver og tilnærminger i teori og praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
  • kan bidra til å utvide spesialpedagogikkens selvforståelse
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid som deltager i en gruppe
  • kan argumentere muntlig, utveksle synspunkter og erfaringer, og begrunne disse faglig
  • kan identifisere og behandle spesialpedagogiske problemstillinger i brede samfunnsmessige perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Emnet vektlegger samarbeidslæring, gruppeprosesser og fellesansvar
  • Veiledning knyttes til arbeidskravene
Arbeidskrav
  • 4 skriftlige arbeidskrav i gruppe på 3-4 studenter. Det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskravene.
Vurdering

Eksamen består av to deler – hver teller 50%

  • Del 1: Mappeeksamen i gruppe på 3-4 studenter - mappen består av de tre siste gjennomførte arbeidskravene
  • Del 2: Individuell muntlig eksamen

Ved gruppeeksamen (del 1) står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i mappen.

Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 4)
  • Alle
50
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk