SPE1001 Innføring i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE1001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet gir en innføring i spesialpedagogikk som fagfelt. I dette emnet behandles fire fokusområder: spesialpedagogisk historie, spesialpedagogiske grunnbegreper, pedagogiske grunnbegreper og læring og didaktikk.
Studentene får en innføring i spesialpedagogikkens historie, grunnbegreper og kunnskapstradisjoner, og lærer å se dagens praksis i lys av historiske hendelser og utviklingslinjer. Det legges vekt på hvordan disse perspektivene påvirker forståelsen av deltakelse og marginalisering i dagens utdanningssystem. Emnet gir også en grunnleggende innføring i lærings- og utviklingsteorier, med særlig fokus på det sosiokulturelle læringssynet og hvordan ulike teorier reflekterer ulike menneskesyn og kunnskapssyn. Studentene skal utvikle evne til å identifisere og skille mellom individuelle, sosiale og kulturelle aspekter ved læring. I tillegg vektlegges utvikling av både muntlig og skriftlig fremstillingsevne, inkludert akademisk skriving.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historie – sentrale hendelser og utviklingslinjer, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om pedagogiske grunnbegreper og hvordan det legges til rette for læring, utvikling og meningsfull samfunnsdeltagelse
- har kunnskap om spesialpedagogikkens grunnbegreper og ulike kunnskapstradisjoner og menneskesyn i fagfeltet
- har kunnskap om deltagelse og marginalisering som begreper, fenomener og prosesser, på individ og samfunnsnivå
Studenten
- kan anvende historiske fremstillinger til å gjenkjenne og analysere aspekter ved dagens spesialpedagogiske fagfelt i teori og praksis
- kan gjenkjenne ulike menneskesyn og kunnskapssyn i forskjellige samhandlingssituasjoner.
- kan beherske et faglig begrepsapparat i fremstillinger - både muntlig og skriftlig
- kan skrive akademiske tekster
Studenten
- tilegner seg lærestoff, analyserer, strukturerer og tar kritisk stilling til lærestoff
- kan delta aktivt i gruppeprosesser der utveksling av erfaringer, synspunkter og faglige forståelser foregår, og spørsmål og problemstillinger utformes
- kan medvirke i planlegging og gjennomføring av oppgaver
- forelesninger
- gruppearbeid
- seminarer
- studentpresentasjoner
- selvstudium
- oppgaveskriving
- 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på forelesninger og seminar
- To obligatoriske arbeidskrav i gruppe
- Obligatorisk individuell skriftlig oppgave
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
|
Skriftlig 6 timers skoleeksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter