SPE1001 Innføring i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      SPE1001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet gir en innføring i spesialpedagogikk som fagfelt. I dette emnet behandles fire fokusområder: spesialpedagogisk historie, spesialpedagogiske grunnbegreper, pedagogiske grunnbegreper og læring og didaktikk.  

Studentene får en innføring i spesialpedagogikkens historie, grunnbegreper og kunnskapstradisjoner, og lærer å se dagens praksis i lys av historiske hendelser og utviklingslinjer. Det legges vekt på hvordan disse perspektivene påvirker forståelsen av deltakelse og marginalisering i dagens utdanningssystem. Emnet gir også en grunnleggende innføring i lærings- og utviklingsteorier, med særlig fokus på det sosiokulturelle læringssynet og hvordan ulike teorier reflekterer ulike menneskesyn og kunnskapssyn. Studentene skal utvikle evne til å identifisere og skille mellom individuelle, sosiale og kulturelle aspekter ved læring. I tillegg vektlegges utvikling av både muntlig og skriftlig fremstillingsevne, inkludert akademisk skriving.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historie – sentrale hendelser og utviklingslinjer, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om pedagogiske grunnbegreper og hvordan det legges til rette for læring, utvikling og meningsfull samfunnsdeltagelse
  • har kunnskap om spesialpedagogikkens grunnbegreper og ulike kunnskapstradisjoner og menneskesyn i fagfeltet
  • har kunnskap om deltagelse og marginalisering som begreper, fenomener og prosesser, på individ og samfunnsnivå
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende historiske fremstillinger til å gjenkjenne og analysere aspekter ved dagens spesialpedagogiske fagfelt i teori og praksis
  • kan gjenkjenne ulike menneskesyn og kunnskapssyn i forskjellige samhandlingssituasjoner. 
  • kan beherske et faglig begrepsapparat i fremstillinger - både muntlig og skriftlig
  • kan skrive akademiske tekster
Generell kompetanse

Studenten

  • tilegner seg lærestoff, analyserer, strukturerer og tar kritisk stilling til lærestoff
  • kan delta aktivt i gruppeprosesser der utveksling av erfaringer, synspunkter og faglige forståelser foregår, og spørsmål og problemstillinger utformes
  • kan medvirke i planlegging og gjennomføring av oppgaver
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • gruppearbeid
  • seminarer
  • studentpresentasjoner
  • selvstudium
  • oppgaveskriving
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på forelesninger og seminar
  • To obligatoriske arbeidskrav i gruppe
  • Obligatorisk individuell skriftlig oppgave
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen
Eksamen

Skriftlig 6 timers skoleeksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Emnenavn på engelsk: 
Introduction to special education
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)