SPE1001 Innføring i spesialpedagogikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Innføring i spesialpedagogikkens historie og grunnbegreper og kunnskapstradisjoner
  • Deltakelse og marginalisering i dag i lys av pedagogikkens historiske hendelser og utviklingslinjer
  • Grunnleggende innføring i lærings- og utviklingsteorier, hvor ulike teoriers menneskesyn og kunnskapssyn vektlegges, men vekt på det sosiokulturelle læringssyn
  • Identifisere og eventuelt skille mellom individuelle, sosiale og de kulturelle aspekter ved læring
  • Oppøve muntlig og skriftlig fremstillingsevne, herunder akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historie – sentrale hendelser og utviklingslinjer, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om spesialpedagogikkens grunnbegreper og ulike kunnskapstradisjoner i fagfeltet
  • har kunnskap om deltagelse og marginalisering som begreper, fenomener og prosesser, på individ og samfunnsnivå
  • har kunnskap om lærings- og utviklingsteori - i lys av menneskesyn og kunnskapssyn
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende historiske fremstillinger til å identifisere og analysere aspekter ved dagens spesialpedagogiske fagfelt i teori og praksis
  • kan identifisere ulike menneskesyn og kunnskapssyn i ulike læringssituasjoner/ undervisningsmetoder
  • kan beherske et faglig begrepsapparat i fremstillinger - både muntlig og skriftlig
  • kan skrive akademiske tekster
Generell kompetanse

Studenten

  • tilegner seg lærestoff, analyserer, strukturerer og tar kritisk stilling til lærestoff
  • kan delta aktivt i gruppeprosesser der utveksling av erfaringer, synspunkter og faglige forståelser foregår, og spørsmål og problemstillinger utformes
  • kan medvirke i planlegging og gjennomføring av gruppeoppgaver ol.
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesning
  • gruppearbeid
  • seminarer
  • studentpresentasjoner
  • selvstudium
  • oppgaveskriving
  • veiledning på innleveringer
Arbeidskrav
  • 75% obligatorisk fremmøte og deltakelse på forelesninger og seminar
  • To obligatoriske arbeidskrav i gruppe
  • Obligatorisk individuell skriftlig oppgave
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. 6 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk