SOSP3001 Sosialpedagogiske perspektiver, barne og ungdomskunnskap
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle forkunnskapskrav.
Det første emnet i videreutdanningen vil gi studentene:
- innsikt i sentrale sosialpedagogiske teorier og grunnbegreper (sosialisering, læring og utvikling)
- oppdatert kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår
- kunnskap om fenomener som sosial klasse, kjønn, etnisitet, makt, identitet, motivasjon og selvoppfatning
- innsikt i strukturer og mekanismer bak inkluderende og ekskluderende prosesser i ulike pedagogiske situasjoner
- utvikling av egen kommunikasjons- og veiledningskompetanse for å kunne utøve profesjonelt og etisk forsvarlig sosialpedagogisk arbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om hovedtrekkene i teorier som forklarer sosiale inkluderings-, marginaliserings- og ekskluderingsmekanismer
- Har inngående kunnskap om i og kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget for utbredelse, utvikling av, og kjennetegn på psykososiale fenomener som mobbing, utenforskap, skolevegring og frafall
- Har inngående kunnskap om samfunnsendringer og hvordan disse påvirker barn- og ungdoms oppvekst og sosialisering
- Kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlag og prinsipper som ligger til grunn for lovverk og aktuelle reformer i barnehage og i grunnopplæringen
Studenten
- Kan observere sosial interaksjon i barnehage og skole, og gjøre rede for tolkninger og vurderinger som knyttes til observasjonene
- Kan undersøke status og behov for sosialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- Kan kommunisere med barn, unge og kolleger på en måte som gir tillit og trygghet
- Kan veilede mennesker som ønsker veiledning, med et ikke-vitende og ikke-dømmende utgangspunkt
Studenten
- Kan beskrive og analysere kjennetegn på gode lærings- og oppvekstmiljøer
- Kan handle i tråd med lovverk og etiske prinsipper i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
- Kan reflektere over, begrunne og gjøre aktive valg i forhold til eget kunnskapsgrunnlag og praksisteori
I emnet legges det opp til en fysisk samling over tre dager. Resten av undervisningen vil bli gjennomført som digitale samlinger.
Varierte undervisningsformer tas i bruk som:
- forelesinger
- skriftlige oppgaver
- workshops
- gruppearbeid
- studentframlegg
- plenumsdrøftinger
- erfaringsutveksling
- individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper med ulike typer av oppgaver. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.
Emnet forutsetter en høy grad egenaktivitet.
Arbeidskravene fordrer utprøving i sosialpedagog-rollen. Det er en stor fordel om studenten har eller kan skaffe seg tilgang til faktiske læringsarenaer (skole og/eller barnehage). Det kreves imidlertid ikke en formell posisjon som sosialpedagog for å delta på studiet og gjennomføre arbeidskrav.
- Fire skriftlige arbeidskrav, individuelt eller i gruppe. Ett av arbeidskravene godkjennes spesielt med hensyn på kilder og kildebruk
- To av arbeidskravene skal presenteres i mindre grupper på samlinger
- Obligatorisk oppmøte på fysisk samling og på samlinger hvor det presenteres og veiledes på arbeidskrav
Individuell prosjektoppgave. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|