SOSP3001 Sosialpedagogiske perspektiver, barne og ungdomskunnskap

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle forkunnskapskrav.

Emnets innhold

Det første emnet i videreutdanningen vil gi studentene:

  • innsikt i sentrale sosialpedagogiske teorier og grunnbegreper (sosialisering, læring og utvikling)
  • oppdatert kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår
  • kunnskap om fenomener som sosial klasse, kjønn, etnisitet, makt, identitet, motivasjon og selvoppfatning
  • innsikt i strukturer og mekanismer bak inkluderende og ekskluderende prosesser i ulike pedagogiske situasjoner
  • utvikling av egen kommunikasjons- og veiledningskompetanse for å kunne utøve profesjonelt og etisk forsvarlig sosialpedagogisk arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om hovedtrekkene i teorier som forklarer sosiale inkluderings-, marginaliserings- og ekskluderingsmekanismer
  • Har inngående kunnskap om i og kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget for utbredelse, utvikling av, og kjennetegn på psykososiale fenomener som mobbing, utenforskap, skolevegring og frafall
  • Har inngående kunnskap om samfunnsendringer og hvordan disse påvirker barn- og ungdoms oppvekst og sosialisering
  • Kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlag og prinsipper som ligger til grunn for lovverk og aktuelle reformer i barnehage og i grunnopplæringen 
Ferdigheter

Studenten

  • Kan observere sosial interaksjon i barnehage og skole, og gjøre rede for tolkninger og vurderinger som knyttes til observasjonene
  • Kan undersøke status og behov for sosialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
  • Kan kommunisere med barn, unge og kolleger på en måte som gir tillit og trygghet
  • Kan veilede mennesker som ønsker veiledning, med et ikke-vitende og ikke-dømmende utgangspunkt
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan beskrive og analysere kjennetegn på gode lærings- og oppvekstmiljøer
  • Kan handle i tråd med lovverk og etiske prinsipper i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
  • Kan reflektere over, begrunne og gjøre aktive valg i forhold til eget kunnskapsgrunnlag og praksisteori
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet legges det opp til en fysisk samling over tre dager. Resten av undervisningen vil bli gjennomført som digitale samlinger.

Varierte undervisningsformer tas i bruk som:

  • forelesinger
  • skriftlige oppgaver
  • workshops
  • gruppearbeid
  • studentframlegg
  • plenumsdrøftinger
  • erfaringsutveksling
  • individuell refleksjon og samarbeid i grupper

Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper med ulike typer av oppgaver. Det legges til rette for nettbasert samarbeid.

Emnet forutsetter en høy grad egenaktivitet.

Arbeidskravene fordrer utprøving i sosialpedagog-rollen. Det er en stor fordel om studenten har eller kan skaffe seg tilgang til faktiske læringsarenaer (skole og/eller barnehage). Det kreves imidlertid ikke en formell posisjon som sosialpedagog for å delta på studiet og gjennomføre arbeidskrav.

Arbeidskrav
  • Fire skriftlige arbeidskrav, individuelt eller i gruppe. Ett av arbeidskravene godkjennes spesielt med hensyn på kilder og kildebruk
  • To av arbeidskravene skal presenteres i mindre grupper på samlinger
  • Obligatorisk oppmøte på fysisk samling og på samlinger hvor det presenteres og veiledes på arbeidskrav
Vurdering

Individuell prosjektoppgave. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning