SOS2900 Faglig fordypning i sosialt arbeid

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Alle forutgående emner i studiet må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Fordypningsoppgaven skal ta utgangspunkt i et sentralt sosialfaglig tema fra studiets innhold og ha en tydelig sosialfaglig relevans.

Oppgaven kan utformes i form av en av følgende alternativer:

  • Et faglig utviklingsarbeid
    • Skriftlig fremstilling/rapport
    • Basert på bestilling fra praksisfeltet eller en selvvalgt problemstilling med relevans for sosialt arbeid.
    • Utviklingsarbeidet vil kunne innebære å kartlegge, dokumentere, beskrive, analysere, foreslå tiltak og/eller utvikle et produkt, f.eks. film(er) tenkt til undervisning/faglig utvikling.
  • Bacheloroppgave
    • Skriftlig akademisk tekst
    • Basert på selvvalgt problemstilling eller som del av et pågående forskningsarbeid ved høgskolen som har relevans for sosialt arbeid
  • Fagartikkel eller essay
    • Skriftlig produkt med mål om publisering i et fagtidsskrift
    • Basert på selvvalgt tema/problemstilling med relevans for sosialt arbeid

Fordypningsoppgaven kan gjennomføres alene eller to sammen, og i samarbeid med studenter ved vernepleierutdanningen.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har omfattende kunnskap om et selvvalgt fordypningstema relevant for sosialt arbeids teorigrunnlag eller metoder
  • Kan begrunne valg av, samt anvende samfunnsvitenskapelig metode i selvvalgt fordypningsarbeid
  • Kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid relevant for selvvalgt fordypningstema
Ferdigheter

Studenten

  • Kan formulere og avgrense en problemstilling knyttet til et gitt sosialfaglig tema
  • Kan anvende sosialt arbeids teori og metoder på en selvstendig måte i et større skriftlig arbeide
  • Kan innhente, analysere og presentere data på en strukturert og faglig tilfredsstillende måte muntlig og skriftlig
  • Har et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning og fagutvikling
  • Kan komme med forslag til hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene
  • Kan tilegne seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • Kan dokumentere og formidle sin faglige kunnskap
  • Kan vurdere kilder kritisk og referere til dem på korrekt måte
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan formidle nyvunnen kunnskap på en måte som bidrar til innsikt og utvikling for det valgte temaområdet
  • Kan formidle eget faglig fordypningsarbeid, samt utveksle synspunkter og erfaringer med medstudenter og lærere
Arbeids- og undervisningsformer

Studentaktive læringsformer som fremmer prosessledelse vektlegges. Det benyttes en variasjon av ulike læringsaktiviteter slik som digitale læringsverktøy, forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, skriftlige og muntlige presentasjoner.

Arbeidskrav
  • Skriftlige arbeider
    • Prosjektskisse skal leveres senest 2 uker etter oppstart av emnet.
  • Veiledning
    • Individuelt og gruppe.

Omfang og innhold vil fremgå av undervisningsplanen.

Vurdering

Eksamen gjennomføres i form av en av følgende alternativer:

-          Fordypningsarbeid

-          Bacheloroppgave (akademisk sjanger)

-          Fagartikkel

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning