SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring
- EmnekodeSOP3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet vil studentene blir utfordret til å tenke strategier og tiltak for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor i sin yrkespraksis og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt praksisfelt.
Emnet har to hovedtemaer:
1) overganger fra barneskole til ungdomsskole, ungdomsskole til videregående opplæring, og fra videregående opplæring til utdanning og arbeidsliv.
2) sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som nevroutviklingsforstyrrelser og psykososiale vansker, med fokus på tilrettelegging og kunnskapsbaserte spesialpedagogiske strategier og tiltak.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om kunnskapsbaserte spesialpedagogiske strategier og tiltak for tilrettelegging
- har kunnskap om skolens støttesystemer og deres funksjon
- har kunnskap om hvordan en kan legge til rette for trygge overganger
- har kunnskap om overgangers betydning for utdanning og arbeidsliv
Studenten
- kan anvende relevant teori og forskning til å reflektere over og begrunne praksis
- kan redegjøre for praktisk pedagogiske utfordringer og spesialpedagogiske strategier og tiltak i møte med sentrale vansker på ungdomstrinnet og videregående opplæring
- kan redegjøre for prosessen knyttet til retten til individuelt tilrettelagt opplæring
- kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
Studenten
- kan formidle og reflektere over egen yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan ta stilling til, diskutere og begrunne eget ståsted i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemstillinger de opplever i sin arbeidshverdag, hvor aksjonslæring brukes gjennomgående som arbeidsform. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emnet presenterer. Ut over dette bygger emnet på følgende undervisningsprinsipper:
- Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner.
- Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, samt (og) analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
- Digitale hjelpemidler er en del av de gjennomgående undervisningsformene og arbeidsformene.
- Et muntlig fremlegg i gruppe.
- Et individuelt skriftlig arbeid.
Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Skriftlig oppgave, med påfølgende muntlig eksamen.
Skriftlig oppgave må være vurdert til bestått før muntlig eksamen kan gjennomføres.
Vurderes til bestått/ikke bestått.