SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring

    • Emnekode
      SOP3001
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil studentene få en oversikt over sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som psykososiale vansker, spesifikke lærevansker og nevroutviklingsforstyrrelser. Studentene blir utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor som lærere og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt konkrete praksisfelt. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
  • har kunnskap om ulike hjelpeinstanser og systemets oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til overgangen mellomtrinnet-ungdomstrinnet og ungdomstrinnet-videregående opplæring
  • har kunnskap om forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger og valg
  • kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
  • kan redegjøre for prosessen fra det oppstår bekymring rundt en elev og til eventuelt enkeltvedtak om spesialundervisning.
  • kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan både muntlig og skriftlig ta stilling til, diskutere og begrunne egne posisjoner i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet

 

Obligatoriske aktiviteter
  1. Et individuelt skriftlig arbeid
  2. Et muntlig fremlegg i gruppe

Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Eksamen

Semesteroppgave (oppgaveteksten gjøres kjent for studentene under emnets første samling).

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Videreutdanning i spesialpedagogikk: deltagelse og marginalisering 8-13
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)