SOP3001 Spesialpedagogisk praksisendring
- EmnekodeSOP3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet vil studentene få en oversikt over sentrale vansker på ungdomstrinnet og innen videregående opplæring, som psykososiale vansker, spesifikke lærevansker og nevroutviklingsforstyrrelser. Studentene blir utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer. Det legges stor vekt på spesifikke utfordringer studentene står ovenfor som lærere og de utfordres til å sette søkelys på egen yrkespraksis og relatere spesialpedagogisk kompetanse til sitt konkrete praksisfelt.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sentrale vansker på ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om ulike hjelpeinstanser og systemets oppbygning og funksjon
- har kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til overgangen mellomtrinnet-ungdomstrinnet og ungdomstrinnet-videregående opplæring
- har kunnskap om forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid til å begrunne egne meninger og valg
- kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
- kan redegjøre for prosessen fra det oppstår bekymring rundt en elev og til eventuelt enkeltvedtak om spesialundervisning.
- kan identifisere mangler i egen kunnskap og kompetanse, samt se grensene for det mandatet som tillegges den stilling man innehar, som grunnlag for å søke hjelp og støtte i sitt arbeid
Studenten
- kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle, og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer, begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan både muntlig og skriftlig ta stilling til, diskutere og begrunne egne posisjoner i møte med problemstillinger innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
- Et individuelt skriftlig arbeid
- Et muntlig fremlegg i gruppe
Begge arbeidskravene må vurderes til godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Semesteroppgave (oppgaveteksten gjøres kjent for studentene under emnets første samling).
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.