PPU3015 Fagdidaktikk i naturfag I
- EmnekodePPU3015
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- naturvitenskapenes egenart i historisk og samtidsperspektiv og begrunnelser for naturfaget som skolefag
- naturfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
- lovverk, forskrifter og læreplanen i naturfag
- naturfaglig kompetanse, dybde, progresjon og de fire læringstråder
- læringsteorier og naturfagdidaktisk forskning som grunnlag for egne undervisningsvalg
- utforskende, kreative og varierte arbeidsmåter i naturfag
- sikkerhet i laboratoriet
- grunnleggende ferdigheter i naturfag
- vurdering for og av læring i naturfag
- diversitet, motivasjon, holdninger og tilpasset opplæring i naturfag
- læringsarenaer og læringsstrategier i naturfaget, betydning for læring og relasjonsbygging
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående naturfagdidaktisk kunnskap om sentrale emner for relevante trinn
- har bred forståelse for naturfagets verdigrunnlag og progresjon gjennom hele opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk som gjelder naturfagopplæring i skolen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur slik det kommer til uttrykk i naturfag
- har kunnskap om barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster slik det kommer til uttrykk i naturfag
- har kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i naturfag
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter i naturfag basert på oppdatert forsknings- og utviklingsarbeid
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp i naturfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmåter, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk i naturfag, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i naturfag som bidrar til elevenes refleksjon og egen faglige utvikling
Studenten
- kan formidle naturfagdidaktiske problemstillinger
- innehar en profesjonell holdning og kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål med relevans for naturfaget
- kan bruke naturfaget til å bygge relasjoner til elever og foresatte
- forelesninger med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner
- utforskende og kreative arbeidsmåter
- omvendt undervisning
- gruppearbeid og selvstudium
- veiledning, inkludert hverandrevurdering på arbeidskrav
- muntlig presentasjon
- bruk av digitale læringsverktøy
- 4 ulike arbeidskrav som skal reflektere varierte arbeidsmåter
- 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
- individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet