PPU3015 Fagdidaktikk i naturfag I
- EmnekodePPU3015
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- naturvitenskapenes egenart i historisk og samtidsperspektiv og begrunnelser for naturfaget som skolefag
 - naturfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
 - lovverk, forskrifter og læreplanen i naturfag
 - naturfaglig kompetanse, dybde, progresjon og de fire læringstråder
 - læringsteorier og naturfagdidaktisk forskning som grunnlag for egne undervisningsvalg
 - utforskende, kreative og varierte arbeidsmåter i naturfag
 - sikkerhet i laboratoriet
 - grunnleggende ferdigheter i naturfag
 - vurdering for og av læring i naturfag
 - diversitet, motivasjon, holdninger og tilpasset opplæring i naturfag
 - læringsarenaer og læringsstrategier i naturfaget, betydning for læring og relasjonsbygging
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående naturfagdidaktisk kunnskap om sentrale emner for relevante trinn
 - har bred forståelse for naturfagets verdigrunnlag og progresjon gjennom hele opplæringsløpet
 - har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk som gjelder naturfagopplæring i skolen
 - har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur slik det kommer til uttrykk i naturfag
 - har kunnskap om barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster slik det kommer til uttrykk i naturfag
 - har kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i naturfag
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter i naturfag basert på oppdatert forsknings- og utviklingsarbeid
 - kan lede og legge til rette for undervisningsforløp i naturfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
 - kan bruke varierte arbeidsmåter, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk i naturfag, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
 - kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i naturfag som bidrar til elevenes refleksjon og egen faglige utvikling
 
Studenten
- kan formidle naturfagdidaktiske problemstillinger
 - innehar en profesjonell holdning og kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål med relevans for naturfaget
 - kan bruke naturfaget til å bygge relasjoner til elever og foresatte
 
- forelesninger med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner
 - utforskende og kreative arbeidsmåter
 - omvendt undervisning
 - gruppearbeid og selvstudium
 - veiledning, inkludert hverandrevurdering på arbeidskrav
 - muntlig presentasjon
 - bruk av digitale læringsverktøy
 
- 4 ulike arbeidskrav som skal reflektere varierte arbeidsmåter
 - 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
- tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen
 
Prestasjonen vurderes med bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet