PEDD2220 Gruppeveiledning og gruppeprosesser
- EmnekodePEDD2220
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende og PEDD1008
Emnet retter seg mot veiledning og prosesser på gruppenivå. I emnet får studentene innføring i å benytte relevante teorier, modeller og metoder, drøfte og vurdere etiske problemstillinger og utvikle egen faglig kompetanse. Tema som grupper og gruppeprosesser, roller og relasjoner, læring, endring, kompetanseutvikling og tverrfaglig samarbeid blir behandlet. Emnet innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av gruppeveiledning samt deltagelse i, og ledelse av, ulike gruppeprosesser.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskaper om veiledning som kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
- har innsikt i hvordan gruppegruppeveiledning og gruppeprosesser inngår i endringsarbeid i ulike virksomheter
- har kunnskaper om faglitteratur og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
Studenten
- kan identifisere hvordan gruppeveiledning kan nyttiggjøres i ulike sammenhenger
- kan samarbeide i grupper i undervisningssammenheng
- kan i forbindelse med praktiske øvelser planlegge, gjennomføre og evaluere gruppeprosesser og gruppeveiledning
- kan beskrive, vurdere, bruke og reflekterer over ulike modeller og metoder
- kan vurdere og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
Studenten
- kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske dilemma og utfordringer knyttet til gruppeveiledning i ulike kontekster
- kan reflektere over egne faglige valg og utøvelse i veiledning
Individuell veiledning og rådgivning er et samlingsbasert emne, med to fysiske samlinger. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.
Emnet vil legge opp til en veksling mellom
- Forelesninger
- Seminarer
- Praktiske øvelser
- Oppgaveløsning
- Hverandrevurdering
Det legges vekt på å skape undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer samt reflektere sammen rundt ulike veiledningsprosesser på gruppenivå.
Arbeidskrav:
- Skriftlig fagoppgave i gruppe
- Skriftlig individuell fagoppgave
- Gjennomføre 2 gruppeveiledninger
- 50 % oppmøteplikt på fysisk samling og nettseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Uke(r) |
| 40 | |
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60 | Hjelpemidler på muntlig del avtales mellom studenter og faglærere |
Eksamen består av to deler:
Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen med rapport etter gjennomførte gruppeveiledninger. Varighet 1 uke. Prestasjonen teller 40% av samlet karakter
Del 2: Individuell muntlig eksamen – case og faglig diskusjon. Prestasjonen teller 60% av samlet karakter
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED1007 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter II | 7,5 | 01.01.2024 | Emnene overlapper med 50 % |
PEDD1009 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter II | 7,5 | 01.01.2024 | Emnene overlapper med 50 % |