PEDD2220 Gruppeveiledning og gruppeprosesser

    • Emnekode
      PEDD2220
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende og PEDD1008

Emnets innhold

Emnet retter seg mot veiledning og prosesser på gruppenivå. I emnet får studentene innføring i å benytte relevante teorier, modeller og metoder, drøfte og vurdere etiske problemstillinger og utvikle egen faglig kompetanse. Tema som grupper og gruppeprosesser, roller og relasjoner, læring, endring, kompetanseutvikling og tverrfaglig samarbeid blir behandlet. Emnet innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av gruppeveiledning samt deltagelse i, og ledelse av, ulike gruppeprosesser.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om veiledning som kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
  • har innsikt i hvordan gruppegruppeveiledning og gruppeprosesser inngår i endringsarbeid i ulike virksomheter
  • har kunnskaper om faglitteratur og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere hvordan gruppeveiledning kan nyttiggjøres i ulike sammenhenger
  • kan samarbeide i grupper
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • kan beskrive, vurdere, bruke og reflekterer over ulike modeller og metoder
  • kan vurdere og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske dilemma og utfordringer knyttet til gruppeveiledning i ulike kontekster
  • kan reflektere over egne faglige valg og utøvelse i veiledning
Arbeids- og undervisningsformer

Individuell veiledning og rådgivning er et samlingsbasert emne, med to fysiske samlinger. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.

Emnet vil legge opp til en veksling mellom

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Praktiske øvelser
  • Oppgaveløsning
  • Hverandrevurdering

Det legges vekt på å skape undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer samt reflektere sammen rundt ulike veiledningsprosesser på gruppenivå.

Arbeidskrav

Arbeidskrav:

  1. Skriftlig fagoppgave i gruppe
  2. Skriftlig individuell fagoppgave 
  3. Gjennomføre 2 gruppeveiledninger
  4. 50 % oppmøteplikt på fysisk samling og nettseminar
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Uke(r)
  • Alle
40
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
60
Hjelpemidler på muntlig del avtales mellom studenter og faglærere
Vurdering

Eksamen består av to deler:

Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen med rapport etter gjennomførte gruppeveiledninger. Varighet 1 uke. Prestasjonen teller 40% av samlet karakter 

Del 2: Individuell muntlig eksamen – case og faglig diskusjon. Prestasjonen teller 60% av samlet karakter

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1007 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter II
7,5
01.01.2024
Emnene overlapper med 50 %
PEDD1009 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter II
7,5
01.01.2024
Emnene overlapper med 50 %
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk, fleksibel
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)