PEDD2004 Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering
- EmnekodePEDD2004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende
Emnet bygger på emnet PEDD2001 Innføring i spesialpedagogikk - behov og arbeidsmåter. Dette emnet vil gi studentene en innføring i ulike forståelser av funksjonshemming.
Studentene skal få en grunnleggende innsikt i inkluderende og marginaliserende prosesser i samspill mellom individ og samfunn. I emnet blir det vektlagt etisk refleksjon og kritisk tenkning knyttet til spesialpedagogiske problemstillinger.
Læringsutbytte
Ved slutten av emnet skal studentene ha tilegnet seg følgende:
Studenten
- har kunnskap om hva som fremmer og hemmer deltakelse og marginalisering, i lys av spesialpedagogikkens ulike perspektiver
- har innsikt i og forståelse for relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger.
- har forståelse for betydningen av etiske refleksjoner og etisk bevissthet som del av spesialpedagogisk praksis.
Studenten
- kan identifisere deltakende og marginaliserende prosesser i praksisfeltet.
- kan anvende faglig kunnskap, forskning og teoretiske perspektiver i faglige diskusjoner, både skriftlig og muntlig.
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe.
- kan reflektere nyansert og kritisk over spesialpedagogisk praksis.
Studenten
- har evne til å kunne reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og transformerende.
- har evne til å kunne identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger.
- har evne til å utveksle synspunkter og erfaringer, og begrunne disse faglig, både skriftlig og muntlig.
Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering er et samlingsbasert emne med to fysiske samlinger, hvor hver samling er på to dager. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.
Under samlinger blir det lagt opp til forelesninger, diskusjoner og arbeid i grupper/seminar. Egenaktivitet/selvstudium er en forutsetning for gjennomføringen, og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
- en individuelt skriftlig oppgave
- en skriftlig gruppeoppgave
- 75 % oppmøte på all undervisningsaktivitet i emnet
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
3 dagers individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
SPE2005/2 Spesialpedagogikk: Deltakelse og marginalisering | 15 |