PEDD2004 Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering

    • Emnekode
      PEDD2004
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende

Emnets innhold

 

Emnet bygger på emnet PEDD2001 Innføring i spesialpedagogikk - behov og arbeidsmåter. Dette emnet vil gi studentene en innføring i ulike forståelser av  funksjonshemming.

Studentene skal få en grunnleggende innsikt i inkluderende og marginaliserende prosesser i samspill mellom individ og samfunn. I emnet blir det vektlagt etisk refleksjon og kritisk tenkning knyttet til spesialpedagogiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Ved slutten av emnet skal studentene ha tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som fremmer og hemmer deltakelse og marginalisering, i lys av spesialpedagogikkens ulike perspektiver
  • har innsikt i og forståelse for relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger.
  • har forståelse for betydningen av etiske refleksjoner og etisk bevissthet som del av spesialpedagogisk praksis.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere deltakende og marginaliserende prosesser i praksisfeltet.
  • kan anvende faglig kunnskap, forskning og teoretiske perspektiver i faglige diskusjoner, både skriftlig og muntlig.
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe.
  • kan reflektere nyansert og kritisk over spesialpedagogisk praksis.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å kunne reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og transformerende.
  • har evne til å kunne identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger.
  • har evne til å utveksle synspunkter og erfaringer, og begrunne disse faglig, både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer

Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering er et samlingsbasert emne med to fysiske samlinger, hvor hver samling er på to dager. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.

Under samlinger blir det lagt opp til forelesninger, diskusjoner og arbeid i grupper/seminar. Egenaktivitet/selvstudium er en forutsetning for gjennomføringen, og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Obligatoriske aktiviteter
  • en individuelt skriftlig oppgave
  • en skriftlig gruppeoppgave
  • 75 % oppmøte på all undervisningsaktivitet i emnet
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

3 dagers individuell hjemmeeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
SPE2005/2 Spesialpedagogikk: Deltakelse og marginalisering
15
Emnenavn på engelsk: 
Special education: Participation and marginalisation
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Spesialpedagogikk
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk, fleksibel
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)