PEDD2004 Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering
- EmnekodePEDD2004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende
Dette emnet bygger på emnet PEDD2001 Spesialpedagogikk - behov og arbeidsmåter. Emnet vil gi studentene en innføring i hvordan funksjonshemming oppstår og forklares. Hovedfokuset blir rettet mot samspillet mellom individ og samfunn og hvordan dette virker inn på utvikling av funksjonshemming, inkluderings- og marginaliseringsprosesser.
Studentene skal få en grunnleggende innsikt i inkluderende og marginaliserende prosesser, myndiggjøring, rettigheter og etikk, arbeid med spesialpedagogiske problemstillinger og juridiske aspekter knyttet til spesialpedagogikken.
Læringsutbytte
Ved slutten av emnet skal studentene ha tilegnet seg følgende:
Studenten
- har bred kunnskap om ulike perspektiver på og tilnærminger til annerledeshet.
- har kunnskap om lovverk og sentrale styrende ideologier for barnehage og skole.
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historie, tradisjon, selvforståelse og plass i samfunnet
- har innsikt i og forståelse for relevante fag- og yrkesetiske temaer og problemstillinger.
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap, forskning og teoretiske perspektiver til å begrunne egne meninger.
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, både alene og som deltager i en gruppe.
Studenten
- har evne til å kunne reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og transformerende.
- har evne til å kunne identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger.
- har evne til å utveksle synspunkter og erfaringer, og begrunne disse faglig, både skriftlig og muntlig.
Spesialpedagogikk - deltakelse og marginalisering er et samlingsbasert emne med to fysiske samlinger. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.
Under samlinger blir det lagt opp til forelesninger, diskusjoner og arbeid i grupper/seminar. Egenaktivitet/selvstudium er en forutsetning for gjennomføringen, og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Det er 2 obligatoriske arbeidskrav på dette emnet, med varierte arbeidsformer. I emnet skal studentene:
- levere ett individuelt skriftlig arbeidskrav
- lage en muntlig, digital presentasjon, i gruppe
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske krav må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Individuell hjemmeeksamen - 3 dagers varighet
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
SPE2005/2 Spesialpedagogikk: Deltakelse og marginalisering | 15 |