Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

PEDD1004 Samfunn og utdanningspolitikk

    • Emnekode
      PEDD1004
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet tar for seg forholdet mellom samfunn, utdanningspolitikk og kunnskap i forskjellige samfunnssystemer nasjonalt og internasjonalt. Det redegjøres for og drøftes begreper som f.eks. profesjon, ideologi, politikk, demokrati, ekspertstyre, livslang læring, kvalitet og skoleutvikling. Emnet drøfter utdanning som investering og produktivitet som mål for pedagogisk utvikling opp imot utdanning som forbruk og selvrealisering. Emnet har overveiende fokus på pedagogisk sosiologi og internasjonal komparativ utdanningsforskning.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanser:

Kunnskap
  • Studenten har oversikt over sammenhenger imellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og kunnskapsutvikling i forskjellige samfunnssystemer både nasjonalt og internasjonalt.
  • Studenten har kjennskap til grunnleggende prinsipper for profesjonelt arbeid innen ulike sammenhenger, på individ- og organisasjonsnivå.
  • Studenten har oversikt over utvalgte teorier om, modeller for, og eksempler på, praktisk gjennomføring av ulike former for profesjonelt endringsarbeid.
Ferdigheter
  • Studenten kan vurdere den nasjonale utviklingen innenfor utdanning og pedagogikk i et internasjonalt komparativt perspektiv.
  • Studenten kan vurdere aktuelle problem i forholdet mellom samfunn og utdanningssystem i et samfunn under omforming, og kan reflektere over profesjonenes og pedagogikkens rolle i denne sammenheng.
  • Studenten kan formidle og drøfte fagets innhold både muntlig og skriftlig.
Generell kompetanse
  • Studenten kan vurdere forholdet mellom samfunnsendringer, utdanningspolitikk, kunnskapsutvikling og utvikling av pedagogiske institusjoner ut fra et internasjonalt perspektiv.
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vektlegger varierte arbeidsformer både med fokus på samarbeid og egenaktivitet. Samlingene suppleres med nettseminarer og nettressurser.

Obligatoriske aktiviteter

Det er obligatorisk oppmøte (minimum 50 % oppmøte).

I emnet er det tre obligatoriske arbeidskrav:

  1. Gruppeoppgave med utgangspunkt i pensumlitteraturen i PEDD1004 med rapport.
  2. Fagoppgave med utgangspunkt i pensum – individuelt eller i grupper
  3. Minimum 50 % deltakelse på all undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminarer)
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Eksamen er en individuell, muntlig eksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1003 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle
15
GPD1002/2 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle
15
Emnenavn på engelsk: 
Society and education policy
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk, fleksibel
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)