PEDD1004 Samfunn og utdanningspolitikk
- EmnekodePEDD1004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet tar for seg forholdet mellom samfunn, utdanningspolitikk og kunnskap i forskjellige samfunnssystemer nasjonalt og internasjonalt. Det redegjøres for og drøftes begreper som f.eks. profesjon, ideologi, politikk, demokrati, ekspertstyre, livslang læring, kvalitet og skoleutvikling. Emnet drøfter utdanning som investering og produktivitet som mål for pedagogisk utvikling opp imot utdanning som forbruk og selvrealisering. Emnet har overveiende fokus på pedagogisk sosiologi og internasjonal komparativ utdanningsforskning.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanser:
- Studenten har oversikt over sammenhenger imellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og kunnskapsutvikling i forskjellige samfunnssystemer både nasjonalt og internasjonalt.
- Studenten har kjennskap til grunnleggende prinsipper for profesjonelt arbeid innen ulike sammenhenger, på individ- og organisasjonsnivå.
- Studenten har oversikt over utvalgte teorier om, modeller for, og eksempler på, praktisk gjennomføring av ulike former for profesjonelt endringsarbeid.
- Studenten kan vurdere den nasjonale utviklingen innenfor utdanning og pedagogikk i et internasjonalt komparativt perspektiv.
- Studenten kan vurdere aktuelle problem i forholdet mellom samfunn og utdanningssystem i et samfunn under omforming, og kan reflektere over profesjonenes og pedagogikkens rolle i denne sammenheng.
- Studenten kan formidle og drøfte fagets innhold både muntlig og skriftlig.
- Studenten kan vurdere forholdet mellom samfunnsendringer, utdanningspolitikk, kunnskapsutvikling og utvikling av pedagogiske institusjoner ut fra et internasjonalt perspektiv.
Studiet vektlegger varierte arbeidsformer både med fokus på samarbeid og egenaktivitet. Samlingene suppleres med nettseminarer og nettressurser.
Det er obligatorisk oppmøte (minimum 50 % oppmøte).
I emnet er det tre obligatoriske arbeidskrav:
- Gruppeoppgave med utgangspunkt i pensumlitteraturen i PEDD1004 med rapport.
- Fagoppgave med utgangspunkt i pensum – individuelt eller i grupper
- Minimum 50 % deltakelse på all undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminarer)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Eksamen er en individuell, muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED1003 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle | 15 | ||
GPD1002/2 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle | 15 |