PEDD1002 Læring og undervisning
- EmnekodePEDD1002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnets tematikk omfatter kunnskap om barn og unges læring og tilegning av kunnskap og ferdigheter, og omstendighetene som skaper forutsetninger for læring. I emnet får studenten sette seg inn i læring og undervisning på et teoretisk nivå, og øve seg på å planlegge og vurdere undervisningsaktivitet. Sentralt i emnet er introduksjonen av læringsteorier innenfor pedagogikken. Emnet søker at studenten skal tilegne seg kunnskap og erfaringer med kunnskapsteoriens og didaktikkens rolle i undervisning og læring vurdert i sammenheng med ulike praktiske problemer, som undervisning i forskjellige skoleslag, undervisning for forskjellige målgrupper, samt bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i undervisning og veiledning.
Emnet tar utgangpunkt i både et individperspektiv, hvor koblingen mellom læring og sosialisering og identitetsforming er viktig, og et samfunnsperspektiv, hvor vi ser på offentlig diskurs, politikk og ideer. Videre arbeider vi med omstendighetene og forutsetningene som kan skape og påvirke mulighet for læring. Her har vi et spesielt fokus på inkludering og mangfold, samt individuelt tilrettelagt opplæring Emnet søker å belyse hvordan varierte former for og perspektiver på inkludering og tilrettelegging gjensidig informerer og påvirker planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, samt læringsutbytte og -opplevelse.
Læringsutbytte
Formålet er oppnåelse av følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
- har oversikt over sentrale begreper og teorier knyttet til læring, didaktikk, inkludering og tilrettelegging.
- har kunnskap om barn og unges læring og utvikling – særlig innenfor organisert pedagogisk virksomhet.
- har kjennskap til sentrale perspektiver om inkludering i skole og utdanning, og har kunnskap hvordan inkludering og tilrettelegging rundt kulturelt og sosialt mangfold, bakgrunn, kjønn, funksjon og evner kan foregå.
- har kjennskap til noen hovedtanker i det sosialpedagogiske fagområdet hvor blant annet kunnskaper om, holdninger til og refleksjonsevne knyttet til barn og unge med særskilte behov inngår.
Studenten
- har evne til å legge fram kritiske vurderinger av hvilke virkninger ulike former for undervisning, formidling av informasjon og kommunikasjon kan ha for individ, grupper og for samfunnet.
- har innsikt i didaktikk, og kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning samt å gjøre rede for dette skriftlig og muntlig.
- har evne til å vurdere og reflektere over hvilke konsekvenser og muligheter et pluralistisk og mangfoldig samfunn kan ha for pedagogisk arbeid.
Studenten
- har evne til å anvende relevant teori i skriftlig arbeid for å vurdere konsekvenser av endrede samfunnsbetingelsers innvirkning på oppdragelse, sosialiseringsprosesser og identitetsutvikling.
- skal oppøve innsikt i, forståelse for og vurdering av sammenhengen mellom læring, individet og samfunnet, og hvordan det kan legges til rette for læring for individet.
- skal vise evne til å utrykke seg både skriftlig og muntlig gjennom drøfting av sentrale temaer ved emnet.
Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med fokus på samarbeid og med stor grad av egenaktivitet. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles arbeidsoppgaver og læringsmiljø. Utgangspunktet for valg av innhold og arbeidsformer er at pedagogisk forståelse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.
- Individuell fagoppgave med utgangspunkt i didaktikk og læringsteori.
- Muntlig gruppeoppgave som tar for seg emnets temaområder.
- Minimum 75 % oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminarer)
Samtlige arbeidskrav må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Eksamen er en individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
PED1003 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle | 15 | ||
GPD1002/2 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle | 15 |