PED2060 Pedagogisk ledelse og kunnskapsutvikling
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: emnene i 1. studieår bachelor i pedagogikk eller tilsvarende.
I dette emnet fordyper vi oss i hva kunnskapsutvikling er, og hvordan vi kan bruke pedagogiske tilnærminger til å utvikle kunnskap, lede og gjennomføre utviklings- og endringsarbeid i ulike organisasjoner som barnehage, skole og andre pedagogiske virksomheter. Emnet tar opp teorier, forskning og praktiske erfaringer med pedagogisk utviklingsarbeid i ulike virksomheter, hvor det er fokus på samhandling, veiledning og endringsarbeid for å fremme og forbedre pedagogisk praksis. Forståelsen av kunnskap får konsekvenser for hvordan det legges til rette for kunnskapsutvikling. Vi undersøker hvordan ulike modeller for kunnskaps- og organisasjonsutvikling kan forstås og anvendes i praksis, samt hvordan forskjellige rammebetingelser virker inn. Et sentralt spørsmål er hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i spenningsfeltet mellom det individuelle og det kollektive i organisasjoner. Vi diskuterer også etiske hensyn knyttet til kunnskapsutvikling, pedagogisk ledelse og endringsarbeid.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kjennskap til ulike kunnskapssyn med relevans for læring og organisasjonsutvikling
- har innsikt i forholdet mellom teori og praksis i ulike former for kunnskapsutvikling i organisasjoner
- kjenner til aktuelle teorier og modeller for å gjennomføre utviklingsarbeid på ulike systemnivå
- har kjennskap til observasjon og intervju som metode for informasjonsinnhenting
Studenten
- har evne til å identifisere, analysere og drøfte faktorer som påvirker kunnskapsutvikling og læring i organisasjoner
- kan planlegge, lede og gjennomføre et utviklingsarbeid og definere sentrale utfordringer i arbeidet
- kan evaluere egne og andres gjennomførte utviklingsprosjekter
Studenten
- kan individuelt, og i samarbeid med andre, reflektere over erfaringer for å bidra til utvikling av pedagogisk praksis
- kan identifisere, analysere og ivareta etiske hensyn i kunnskapsutvikling
- kan gjøre kritiske vurderinger av faktorer som fremmer og hemmer læring og kunnskapsutvikling i organisasjoner
- viser selvstendighet og refleksjon i overveielser rundt planlegging, ledelse, gjennomføring og evaluering av utviklingsarbeid
Emnet legger opp til en veksling mellom forelesninger, studentaktive seminar med vekt på problemløsning knyttet til case, praktiske øvelser og fagpresentasjoner, informasjonsinnhenting, samt oppgaveskriving. Emnet har en praksisnær undervisningstilnærming hvor studentene møter faget gjennom prinsipper fra problembasert læring, aksjonslæring og annet refleksjonsarbeid.
Emnet har tre obligatoriske arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: individuelt essay knyttet til kunnskapsutvikling og organisasjonslæring
- Arbeidskrav 2: gruppearbeid som innebærer informasjonsinnhenting, analysering og drøfting av utfordringer ved utviklingsarbeid. I dette gruppearbeidskravet inngår det en obligatorisk fagpresentasjon på et seminar
- Arbeidskrav 3: emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i case.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|