PED1200 Pedagogikkens rolle og muligheter i dagens samfunn

    • Emnekode
      PED1200
    • Studiepoeng
      25
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

I dette emnet belyses sentrale problemstillinger i pedagogikken, som for eksempel forholdet mellom individet og fellesskapet, danning og utdanning, subjektivering og sosialisering, vår tids globale krisesituasjon, formålet med skole og utdanning, og etikk og pedagogikk for en bedre verden. Emnet tar opp ulike utfordringer og muligheter i dagens samfunn, som for eksempel ytringsfrihet og mangfold, rasisme og mobbing, utenforskap og psykisk helse/uhelse, og klima- og naturkrisen. Målet er å gi studentene en teoretisk og erfaringsbasert forståelse av det samfunnet og den verden vi lever i, ut fra pedagogikkens perspektiver og muligheter. Det vil også bli gitt en kort innføring i pedagogikkfagets forskningsmetoder i dette emnet.

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

    • har kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i pedagogikken
    • har kunnskap om ulike utfordringer og muligheter i dagens samfunn
    • har kunnskap om pedagogikkens rolle og funksjon i dagens samfunn 
    • har kjennskap til fagets forskningsmetoder
Ferdigheter

Studenten

    • kan tenke kritisk, kreativt og etisk om dagens globale verden og det samfunnet vi lever i
    • kan ivareta sin egen faglige, etiske og sosiale utviklingsprosess
    • kan bidra til kreative og trygge læringssituasjoner og gruppeprosesser
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan delta i faglige samtaler og diskusjoner og bidra med pedagogiske perspektiver i samfunnsdebatten
  • kan identifisere sin egen autentiske stemme, anerkjenne den andres stemme og uttrykke dette i samarbeid med andre
  • kan bidra til dialogisk dannelse, individuelt og i fellesskap
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene på dette emnet er grunnleggende dialogisk fundert, både når det gjelder forholdet mellom studentene og forholdet mellom undervisere og studenter. Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, workshoper, studentstyrte kollokviegrupper, selvstudium, studentpresentasjoner i små grupper, og oppgaveskriving. Det legges vekt på utviklingen av et ivaretagende, empatisk og nyskapende læringsmiljø, kritisk og kreativ akademisk tenkning, lesing og skriving og praksisrettede pedagogiske aktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

  • Ett arbeidskrav er en gruppeoppgave. Arbeidskravet går over hele semesteret. Arbeidskravet presenteres som en fysisk utstilling over pedagogiske temaer/praksiser, hvor det kan tas i bruk tekster, bilder, modeller, illustrasjoner, digitale verktøy, praktiske øvelser, etc.
  • Emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Oppmøtekravet er ment å ivareta emnets dialogiske grunnlag og læringsutbyttene som alle er fundert i en dialogisk fysisk tilstedeværelse. Arbeidskravet på emnet som er et gruppearbeidskrav vil også kreve fysisk tilstedeværelse.

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Semester
  • Alle
Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord (+/- 10%).

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, i tråd med gjeldende regelverk.

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1003
20
01.06.2023
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)