PED1200 Pedagogikkens rolle og muligheter i dagens samfunn
- EmnekodePED1200
- Studiepoeng25
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
I dette emnet belyses sentrale problemstillinger i pedagogikken, som for eksempel forholdet mellom individet og fellesskapet, danning og utdanning, subjektivering og sosialisering, vår tids globale krisesituasjon, formålet med skole og utdanning, og etikk og pedagogikk for en bedre verden. Emnet tar opp ulike utfordringer og muligheter i dagens samfunn, som for eksempel ytringsfrihet og mangfold, rasisme og mobbing, utenforskap og psykisk helse/uhelse, og klima- og naturkrisen. Målet er å gi studentene en teoretisk og erfaringsbasert forståelse av det samfunnet og den verden vi lever i, ut fra pedagogikkens perspektiver og muligheter. Det vil også bli gitt en kort innføring i pedagogikkfagets forskningsmetoder i dette emnet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
- har kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i pedagogikken
- har kunnskap om ulike utfordringer og muligheter i dagens samfunn
- har kunnskap om pedagogikkens rolle og funksjon i dagens samfunn
- har kjennskap til fagets forskningsmetoder
Studenten
-
- kan tenke kritisk, kreativt og etisk om dagens globale verden og det samfunnet vi lever i
- kan ivareta sin egen faglige, etiske og sosiale utviklingsprosess
- kan bidra til kreative og trygge læringssituasjoner og gruppeprosesser
Studenten
- kan delta i faglige samtaler og diskusjoner og bidra med pedagogiske perspektiver i samfunnsdebatten
- kan identifisere sin egen autentiske stemme, anerkjenne den andres stemme og uttrykke dette i samarbeid med andre
- kan bidra til dialogisk dannelse, individuelt og i fellesskap
Arbeids- og undervisningsformene på dette emnet er grunnleggende dialogisk fundert, både når det gjelder forholdet mellom studentene og forholdet mellom undervisere og studenter. Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, workshoper, studentstyrte kollokviegrupper, selvstudium, studentpresentasjoner i små grupper, og oppgaveskriving. Det legges vekt på utviklingen av et ivaretagende, empatisk og nyskapende læringsmiljø, kritisk og kreativ akademisk tenkning, lesing og skriving og praksisrettede pedagogiske aktiviteter.
Emnet har to arbeidskrav:
- Ett arbeidskrav er en gruppeoppgave. Arbeidskravet går over hele semesteret. Arbeidskravet presenteres som en fysisk utstilling over pedagogiske temaer/praksiser, hvor det kan tas i bruk tekster, bilder, modeller, illustrasjoner, digitale verktøy, praktiske øvelser, etc.
- Emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Oppmøtekravet er ment å ivareta emnets dialogiske grunnlag og læringsutbyttene som alle er fundert i en dialogisk fysisk tilstedeværelse. Arbeidskravet på emnet som er et gruppearbeidskrav vil også kreve fysisk tilstedeværelse.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | Semester |
|
Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord (+/- 10%).
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, i tråd med gjeldende regelverk.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.