PED1200 Individ, samfunn og pedagogikkens rolle

    • Studiepoeng
      25
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

I dette emnet belyses sentrale problemstillinger i pedagogikken, som for eksempel forholdet mellom individ og fellesskap, subjektivering, danning og sosialisering, skolen som samfunnsinstitusjon, vår tids globale krisesituasjon og etikk og pedagogikk for en bedre verden. Emnet er delt inn i to temaområder; individ, fellesskap og samfunn og pedagogikkens aktualitet i dagens samfunn. Målet er å gi studentene en teoretisk og erfaringsbasert forståelse av det samfunnet og den verden vi lever i, ut fra et pedagogisk perspektiv. Det vil også bli gitt en kort innføring i pedagogikkfagets forskningsmetoder i dette emnet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

    • har kunnskap om pedagogikkens rolle og funksjon i dagens samfunn 
    • har kunnskap om sammenhengen mellom danning, sosialisering og oppdragelse
    • har kjennskap til fagets forskningsmetoder
Ferdigheter

Studenten

    • kan tenke kritisk, kreativt og etisk om dagens globale verden og det samfunnet vi lever i
    • Kan ivareta sin egen faglige, etiske og sosiale utviklingsprosess
    • kan bidra til kreative og trygge læringssituasjoner og gruppeprosesser
Generell kompetanse

Studenten  

  • har innsikt i forholdet mellom individ, fellesskap og samfunn
  • kan delta i faglige samtaler og diskusjoner og bidra med pedagogiske perspektiver i samfunnsdebatten
  • kan identifisere sin egen autentiske stemme og uttrykke denne i samarbeid med andre
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, seminar, studentstyrte kollokviegrupper, selvstudium, studentpresentasjoner og oppgaveskriving. På seminarene vil det legges vekt på utviklingen av et ivaretagende, empatisk og nyskapende læringsmiljø, kritisk og kreativ akademisk tenkning og skriving og praksisrettede pedagogiske aktiviteter.

Arbeidskrav

Emnet har to arbeidskrav:

 

  • Ett arbeidskrav er en gruppeoppgave. Arbeidskravet går over hele semesteret. Arbeidskravet presenteres som en fysisk utstilling over et pedagogisk tema hvor det kan tas i bruk tekster, bilder, modeller, illustrasjoner, digitale verktøy, praktiske øvelser, etc.
  • Et individuelt arbeidskrav er obligatorisk tilstedeværelse på seminar i tråd med undervisningsplanen. Emnet har krav om 75 % oppmøteplikt på seminar gjennom hele semesteret. Ved mer enn 25 % fravær må studenten besvare kompenserende arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Ved mer enn 50 % fravær vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen.

 

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord (+/- 10%).

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Semester
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1003
20
01.06.2023
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk