PED1100 Innføring i pedagogikk: Grunntemaer, filosofi og dialogisk pedagogikk
- EmnekodePED1100
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Emnet tar for seg tre pedagogiske områder; pedagogiske grunntemaer, pedagogisk filosofi og dialogisk pedagogikk og undersøker hvordan disse henger sammen. Det legges vekt på utviklingen av et ivaretagende, empatisk og nyskapende læringsmiljø, kritisk og kreativ akademisk tenkning, lesing og skriving og praksisrettede pedagogiske aktiviteter. Innholdet vil, sammen med arbeids- og undervisningsformer, gi studentene mulighet til å oppleve og erfare pedagogiske spørsmål i et filosofisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om pedagogiske grunntemaer
- har kunnskap om pedagogisk filosofi
- har kunnskap om dialogisk pedagogikk
Studenten
- kan koble sammen pedagogiske temaer med pedagogisk filosofi/teori
- kan diskutere pedagogiske temaer i et kritisk og kreativt perspektiv
- kan gjennom ulike dialogiske arbeidsformer reflektere over ulike pedagogiske temaer og problemstillinger
Studenten
- kan delta i, og bidra inn i, ulike pedagogiske aktiviteter
- kan formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre, både muntlig og skriftlig
- har forståelse av det samfunn vi lever i, ut fra et pedagogisk perspektiv
Arbeids- og undervisningsformene på dette emnet er grunnleggende dialogisk fundert, både når det gjelder forholdet mellom studentene og forholdet mellom undervisere og studenter. Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, workshoper, studentstyrte kollokviegrupper, selvstudium, studentpresentasjoner i små grupper, og oppgaveskriving.
Emnet har fire obligatoriske arbeidskrav:
- Individuelt skriftlig pedagogisk credo (pedagogisk grunnsyn)
- Individuelt skriftlig arbeid knyttet til pedagogisk filosofihistorie eller pedagogiske fenomener og begreper
- Praktiske gruppeaktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse. Emnet har krav om 75 % oppmøte på all undervisning gjennom hele semesteret. Oppmøtekravet er ment å ivareta studentens læringsutbytter, der studenten blant annet skal diskutere pedagogiske tema, delta i ulike pedagogiske aktiviteter og muntlig formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre.
Arbeidskravene vurderes som godkjent – ikke godkjent. Ved ikke godkjent arbeidskrav vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 30 Minutt(er) |
|
Muntlig eksamen som tilbys individuell eller evt. i par.
Det gis individuell karakter i form av graderte bokstavkarakterer fra A til F, og der E er laveste ståkarakter.