PED1100 Innføring i pedagogikk

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet inneholder en innføring i grunnleggende forståelse av pedagogikken i vår tid, pedagogikkens plassering i vitenskapshistorien og sentrale fenomener og begreper innen pedagogikken. Emnet starter med en introduksjon til pedagogikken i vår tid. Videre er emnet delt inn i to temaområder: pedagogikkens filosofihistorie og pedagogikkens fenomener og begreper. Innholdet vil, sammen med arbeids- og undervisningsformer, gi studentene mulighet til å oppleve og erfare pedagogiske spørsmål i et filosofisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogikkens filosofihistorie
  • har kunnskap om pedagogikkens ulike fenomener og begreper
Ferdigheter

Studenten

  • kan delta i ulike pedagogiske aktiviteter med den hensikt å utvikle sin pedagogiske forståelse
  • kan gjennom ulike arbeidsformer reflektere over ulike pedagogiske problemstillinger 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere pedagogiske tema i et kritisk og kreativt perspektiv
  • kan formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre, både muntlig og skriftlig 
  • har en videreutviklet forståelse av det samfunn vi lever i, ut fra et pedagogisk perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, seminar, praktiske øvelser, casearbeid, diskusjoner, selvstudium, kollokviegrupper og oppgaveskriving.

Arbeidskrav

Emnet har fire obligatoriske arbeidskrav:

  • Individuelt skriftlig pedagogisk credo (pedagogisk grunnsyn)
  • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til pedagogisk filosofihistorie eller pedagogiske fenomener og begreper
  • Praktisk gruppeaktivitet knyttet til pedagogiske grunnbegreper
  • Obligatorisk tilstedeværelse på seminar i tråd med undervisningsplan. Emnet har krav om 75 % oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Ved mer enn 25 % fravær må studenten besvare kompenserende arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Ved mer enn 50 % fravær vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen. Oppmøtekravet er ment å ivareta studentens læringsutbytter, der studenten blant annet skal diskutere pedagogiske tema, delta i ulike pedagogiske aktiviteter og muntlig formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre.  

Arbeidskravene vurderes som godkjent – ikke godkjent.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter. 

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
30 Minutt(er)
  • Ingen hjelpemidler
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1002
10
01.06.2023
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk