PED1100 Innføring i pedagogikk
- EmnekodePED1100
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Emnet inneholder en innføring i grunnleggende forståelse av pedagogikken i vår tid, pedagogikkens plassering i vitenskapshistorien og sentrale fenomener og begreper innen pedagogikken. Emnet starter med en introduksjon til pedagogikken i vår tid. Videre er emnet delt inn i to temaområder: pedagogikkens filosofihistorie og pedagogikkens fenomener og begreper. Innholdet vil, sammen med arbeids- og undervisningsformer, gi studentene mulighet til å oppleve og erfare pedagogiske spørsmål i et filosofisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om pedagogikkens filosofihistorie
- har kunnskap om pedagogikkens ulike fenomener og begreper
Studenten
- kan delta i ulike pedagogiske aktiviteter med den hensikt å utvikle sin pedagogiske forståelse
- kan gjennom ulike arbeidsformer reflektere over ulike pedagogiske problemstillinger
Studenten
- kan diskutere pedagogiske tema i et kritisk og kreativt perspektiv
- kan formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre, både muntlig og skriftlig
- har en videreutviklet forståelse av det samfunn vi lever i, ut fra et pedagogisk perspektiv
Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, seminar, praktiske øvelser, casearbeid, diskusjoner, selvstudium, kollokviegrupper og oppgaveskriving.
Emnet har fire obligatoriske arbeidskrav:
- Individuelt skriftlig pedagogisk credo (pedagogisk grunnsyn)
- Individuelt skriftlig arbeid knyttet til pedagogisk filosofihistorie eller pedagogiske fenomener og begreper
- Praktisk gruppeaktivitet knyttet til pedagogiske grunnbegreper
- Obligatorisk tilstedeværelse på seminar i tråd med undervisningsplan. Emnet har krav om 75 % oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Ved mer enn 25 % fravær må studenten besvare kompenserende arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Ved mer enn 50 % fravær vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen. Oppmøtekravet er ment å ivareta studentens læringsutbytter, der studenten blant annet skal diskutere pedagogiske tema, delta i ulike pedagogiske aktiviteter og muntlig formidle pedagogiske tema og spørsmål til andre.
Arbeidskravene vurderes som godkjent – ikke godkjent.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 30 Minutt(er) |
|
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.