MUSPRA4 Praksisopplæring 4. studieår

    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått praksisopplæring 1., 2. og 3.* studieår. *Studenter med eventuell manglende praksis knyttet til fag II/fag III gjennomfører den utestående praksisen særskilt i løpet av studiets 4. og eventuelt 5. år.

Emnets innhold

Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.

I praksisperiodene 4. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:

  • selvstendig og sammen med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæringen i musikk og andre aktuelle fag ved gjeldende skoleslag
  • utvikle bred kunnskap om praksisskolens lokale planer for musikkundervisningen og annen kunstfaglig/tverrkunstnerisk undervisning og formidling
  • delta i praksisskolens samarbeid med ulike aktører og instanser, for eksempel i forbindelse med prosjektarbeid
  • hvis mulig delta i utviklingssamtaler med elever, lærere og eventuelt foresatte, vurdere utviklingssamtaler
  • reflektere over og analysere skolens endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid
  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
  • forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med Retningslinjer for praksisstudiet
  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Hovedtema: Den selvstendige og samarbeidende læreren

 

Ved bestått emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger musikkfaget og andre aktuelle fag
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
  • har inngående kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring
  • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og på ulike læringsarenaer
  • kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
  • kan delta aktivt i lokalt læreplanarbeid
  • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre aktører i ulike skoleslag
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere ulike skoleslag i forhold til samfunnsmandatet
  • kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
  • kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
  • kan planlegge og delta på møter med foresatte og utviklingssamtaler med elever
  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
Arbeids- og undervisningsformer

30 dager valgfri praksis i grunnopplæringen:

  • Høst: 15 dager på valgfri arena, trinn 1-13
  • Vår: 15 dager på valgfri arena, trinn 1-13, prosjektbasert
Arbeidskrav

Gjennomført praksis i tråd med føringene i Retningslinjer for praksisstudiet.

Vurdering

En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk