MUSPRA4 Praksisopplæring 4. studieår
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Bestått praksisopplæring 1., 2. og 3.* studieår. *Studenter med eventuell manglende praksis knyttet til fag II/fag III gjennomfører den utestående praksisen særskilt i løpet av studiets 4. og eventuelt 5. år.
Praksis er en integrert del av fagene i utdanningen og bidrar til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse og profesjonsidentitet. Praksisopplæringen gir studentene gradvis innføring i ulike sider av lærerprofesjonen. De lærer å ta ansvar for egen og andres profesjonsutvikling, blant annet ved å inngå i samarbeid med lærere, medstudenter og andre. Det legges opp til progresjon i praksis over utdanningens fem år, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av praksisarenaenes virksomhet og studentens fagvalg. Praksisen er veiledet, vurdert og variert.
I praksisperiodene 4. studieår skal studenter fra Høgskolen i Innlandet:
- selvstendig og sammen med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæringen i musikk og andre aktuelle fag ved gjeldende skoleslag
- utvikle bred kunnskap om praksisskolens lokale planer for musikkundervisningen og annen kunstfaglig/tverrkunstnerisk undervisning og formidling
- delta i praksisskolens samarbeid med ulike aktører og instanser, for eksempel i forbindelse med prosjektarbeid
- hvis mulig delta i utviklingssamtaler med elever, lærere og eventuelt foresatte, vurdere utviklingssamtaler
- reflektere over og analysere skolens endrings-, forsknings- og utviklingsarbeid
- utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av høgskolens faglærere
- forberede og gjennomføre oppsummerende seminar eller refleksjonsoppgave i etterkant av praksisperioden i tråd med føringer for praksis på høgskolens hjemmesider
- reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer
Læringsutbytte
Hovedtema: Den selvstendige og samarbeidende læreren
Ved bestått emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger musikkfaget og andre aktuelle fag
- har inngående kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
- har inngående kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar
Studenten
- kan bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og på ulike læringsarenaer
- kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
- kan delta aktivt i lokalt læreplanarbeid
- kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre aktører i ulike skoleslag
Studenten
- kan vurdere ulike skoleslag i forhold til samfunnsmandatet
- kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
- kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
- kan planlegge og delta på møter med foresatte og utviklingssamtaler med elever
- har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
30 dager valgfri praksis i grunnopplæringen:
- Høst: 15 dager på valgfri arena, trinn 1-13
- Vår: 15 dager på valgfri arena, trinn 1-13, prosjektbasert
Gjennomført praksis i tråd med føringene for praksis på høgskolens hjemmesider.
En skriftlig individuell vurdering tar utgangspunkt i de nasjonale læringsutbytteformuleringene. Veiledning og vurdering av studenten i praksisopplæring er et felles ansvarsområde for høgskolens praksisveileder, praksislærer og rektor. Studenten vurderes til bestått/ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100% |