Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MUSB2006 Fordypning i eget musikerskap/ensemble

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige tidligere emner i utdanningen.

Emnets innhold

Fordypning i eget musikerskap med utgangspunkt i selvvalgt område og egne forutsetninger. Gjennom ulike metoder og fokus arbeider studenten med å utvikle et høyt nivå på musikerskapet, styrke sin vurderingsevne og øke sin selvstendighet. Arbeid med indre motivasjon, kunstnerisk drivkraft, følelser, kropp og kognitive prosesser individuelt og i samhandling med andre, både lærere og medstudenter, understøtter læringsmålene. Bransje- og kulturforståelse inngår som del av emnet, hvilket i denne sammenhengen innebærer å forstå, posisjonere seg og virke i musikkfeltet-/markedet gjennom samhandling med relevante aktører.

Aktuelle områder for fordypningen kan være:

  • Fordypningsinstrument
  • Ensemble (kammermusikk, band, kor)
  • Musikkproduksjon
  • Komposisjon, låtskriving
  • Direksjon

 Tema for fellesfag:

  • Øveteknikker
  • Arbeidsfysiologi
  • Formidlingsbevissthet
  • Yrkesrelevant støtteinstrument
  • Entreprenørskap/bransjebevissthet
  • Arbeid med digitale verktøy
  • Kulturteori
  • Musikkteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap, knyttet til fordypningsinstrumentet/valgt område, om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling, samt beherske ulike musikkanalytiske metoder, begreper, teorier og fortolkningsmåter
  • har spesialisert innsikt i tekniske og arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til fordypningsinstrumentet
  • har bred kunnskap om relevant repertoar for aktuelle instrumenter og samspillgrupper
  • Kan forstå og tolke notasjoner og anvisninger fra ulike tradisjoner og sjangre og omsette det i klingende musikk på en selvstendig måte
Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i relevant repertoar og litteratur og kan med spesialiserte ferdigheter anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i sitt eget musikerskap og oppdatere egen kompetanse innen faget, samt ha evne til at være nytenkende innen faget
  • har spesialiserte håndverksmessige og tekniske ferdigheter på sitt fordypningsinstrument/område og kan bruke disse på skapende og kreative måter i egen utøving og i samspill med andre
  • kan på et solid nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser i ulike former for læringsprosesser og i innstudering av musikk
  • kan mestre gehørspill og bruke gehøret som støtte i ulike musikalske sammenhenger knyttet innstudering og utøvelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og formidlingssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker
  • kan samarbeide med og bruke ulike ledelsesstrategier tilpasset forskjellige arenaer, aktører og målgrupper på kulturfeltet om kunstneriske utviklingsprosesser og musikkproduksjoner
  • kan alene og sammen med andre initiere praktiske, skapende, utforskende og estetiske utviklingsprosesser
  • kan drive formidlingsarbeid og kan identifisere, vurdere og formidle yrkes-/bransjefaglige- og etiske problemstillinger, og bidra til å utvikle et eget aktivt musikerskap på høyt nivå
Arbeids- og undervisningsformer
  • Veiledning og undervisning på valgt fordypningsinstrument/område
  • Gruppearbeid i samspill og ensemble
  • Selvstudium og egenøving
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner og kameratvurdering
  • Oppgaveskriving og refleksjon
  • Bruk av aktuell læringsplattform
  • Bruk av relevante digitale verktøy

 

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Arbeidskrav
  • Innlevering av prosjektbeskrivelse for eget fordypningsarbeid. Frist angis i undervisningsplanen.
  • Muntlig fremlegg på bakgrunn av veiledet prosjektbeskrivelse.
  • Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
Vurdering

Praktisk og skriftlig eksamen. Eksamen gjennomføres som et utøvende prosjekt med selvvalg fokusområde på ca. 15-20 minutters varighet. Studenten planlegger og organiserer selv prosjektet, som gjennomføres individuelt eller i samarbeid med medstudenter. Prosjektet skal resultere i et digitalt produkt sammen med en individuell skriftlig del. Det digitale produktet (praktisk del) teller 60 % og den skriftlige delen teller 40 %. Begge deler må være bestått for at eksamen skal kunne godkjennes.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
  • Alle
60
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
40
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk