MUSB2006 Fordypning i eget musikerskap/ensemble
- EmnekodeMUSB2006
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige tidligere emner i utdanningen.
 
Fordypning i eget musikerskap med utgangspunkt i selvvalgt område og egne forutsetninger. Gjennom ulike metoder og fokus arbeider studenten med å utvikle et høyt nivå på musikerskapet, styrke sin vurderingsevne og øke sin selvstendighet. Arbeid med indre motivasjon, kunstnerisk drivkraft, følelser, kropp og kognitive prosesser individuelt og i samhandling med andre, både lærere og medstudenter, understøtter læringsmålene. Bransje- og kulturforståelse inngår som del av emnet, hvilket i denne sammenhengen innebærer å forstå, posisjonere seg og virke i musikkfeltet-/markedet gjennom samhandling med relevante aktører.
Aktuelle områder for fordypningen kan være:
- Fordypningsinstrument
 - Ensemble (kammermusikk, band, kor)
 - Musikkproduksjon
 - Komposisjon, låtskriving
 - Direksjon
 
Tema for fellesfag:
- Øveteknikker
 - Arbeidsfysiologi
 - Formidlingsbevissthet
 - Yrkesrelevant støtteinstrument
 - Entreprenørskap/bransjebevissthet
 - Arbeid med digitale verktøy
 - Kulturteori
 - Musikkteori
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap, knyttet til fordypningsinstrumentet/valgt område, om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling, samt beherske ulike musikkanalytiske metoder, begreper, teorier og fortolkningsmåter
 - har spesialisert innsikt i tekniske og arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til fordypningsinstrumentet
 - har bred kunnskap om relevant repertoar for aktuelle instrumenter og samspillgrupper
 - Kan forstå og tolke notasjoner og anvisninger fra ulike tradisjoner og sjangre og omsette det i klingende musikk på en selvstendig måte
 
Studenten
- kan orientere seg i relevant repertoar og litteratur og kan med spesialiserte ferdigheter anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse i sitt eget musikerskap og oppdatere egen kompetanse innen faget, samt ha evne til at være nytenkende innen faget
 - har spesialiserte håndverksmessige og tekniske ferdigheter på sitt fordypningsinstrument/område og kan bruke disse på skapende og kreative måter i egen utøving og i samspill med andre
 - kan på et solid nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser i ulike former for læringsprosesser og i innstudering av musikk
 - kan mestre gehørspill og bruke gehøret som støtte i ulike musikalske sammenhenger knyttet innstudering og utøvelse
 
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
 - kan formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og formidlingssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker
 - kan samarbeide med og bruke ulike ledelsesstrategier tilpasset forskjellige arenaer, aktører og målgrupper på kulturfeltet om kunstneriske utviklingsprosesser og musikkproduksjoner
 - kan alene og sammen med andre initiere praktiske, skapende, utforskende og estetiske utviklingsprosesser
 - kan drive formidlingsarbeid og kan identifisere, vurdere og formidle yrkes-/bransjefaglige- og etiske problemstillinger, og bidra til å utvikle et eget aktivt musikerskap på høyt nivå
 
- Veiledning og undervisning på valgt fordypningsinstrument/område
 - Gruppearbeid i samspill og ensemble
 - Selvstudium og egenøving
 - Forelesninger
 - Seminarer
 - Studentpresentasjoner og kameratvurdering
 - Oppgaveskriving og refleksjon
 - Bruk av aktuell læringsplattform
 - Bruk av relevante digitale verktøy
 
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
- Innlevering av prosjektbeskrivelse for eget fordypningsarbeid. Frist angis i undervisningsplanen.
 - Muntlig fremlegg på bakgrunn av veiledet prosjektbeskrivelse.
 - Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | 
  | 60  | |||
Oppgave  | ECTS - A-F  | 
  | 40  | 
Praktisk og skriftlig eksamen. Eksamen gjennomføres som et utøvende prosjekt med selvvalg fokusområde på ca. 15-20 minutters varighet. Studenten planlegger og organiserer selv prosjektet, som gjennomføres individuelt eller i samarbeid med medstudenter. Prosjektet skal resultere i et digitalt produkt sammen med en individuell skriftlig del. Det digitale produktet (praktisk del) teller 60 % og den skriftlige delen teller 40 %. Begge deler må være bestått for at eksamen skal kunne godkjennes.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.