MUSB2006 Fordypning i eget musikerskap/ensemble
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige tidligere emner i utdanningen.
Fordypning i eget musikerskap med utgangspunkt i selvvalgt område og egne forutsetninger. Gjennom ulike metoder og fokus arbeider studenten med å utvikle et høyt nivå på musikerskapet, styrke sin vurderingsevne og øke sin selvstendighet. Arbeid med indre motivasjon, kunstnerisk drivkraft, følelser, kropp og kognitive prosesser individuelt og i samhandling med andre, både lærere og medstudenter, understøtter læringsmålene. Bransje- og kulturforståelse inngår som del av emnet, hvilket i denne sammenhengen innebærer å forstå, posisjonere seg og virke i musikkfeltet-/markedet gjennom samhandling med relevante aktører.
Aktuelle områder for fordypningen kan være:
- Fordypningsinstrument
- Ensemble (kammermusikk, band, kor)
- Musikkproduksjon
- Komposisjon, låtskriving
- Direksjon
Tema for fellesfag:
- Øveteknikker
- Arbeidsfysiologi
- Formidlingsbevissthet
- Yrkesrelevant støtteinstrument
- Entreprenørskap/bransjebevissthet
- Arbeid med digitale verktøy
- Kulturteori
- Musikkteori
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap, knyttet til fordypningsinstrumentet/valgt område, om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling, samt beherske ulike musikkanalytiske metoder, begreper, teorier og fortolkningsmåter
- har spesialisert innsikt i tekniske og arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til fordypningsinstrumentet
- har bred kunnskap om relevant repertoar for aktuelle instrumenter og samspillgrupper
- Kan forstå og tolke notasjoner og anvisninger fra ulike tradisjoner og sjangre og omsette det i klingende musikk på en selvstendig måte
Studenten
- kan orientere seg i relevant repertoar og litteratur og kan med spesialiserte ferdigheter anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i sitt eget musikerskap og oppdatere egen kompetanse innen faget, samt ha evne til at være nytenkende innen faget
- har spesialiserte håndverksmessige og tekniske ferdigheter på sitt fordypningsinstrument/område og kan bruke disse på skapende og kreative måter i egen utøving og i samspill med andre
- kan på et solid nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser i ulike former for læringsprosesser og i innstudering av musikk
- kan mestre gehørspill og bruke gehøret som støtte i ulike musikalske sammenhenger knyttet innstudering og utøvelse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og formidlingssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker
- kan samarbeide med og bruke ulike ledelsesstrategier tilpasset forskjellige arenaer, aktører og målgrupper på kulturfeltet om kunstneriske utviklingsprosesser og musikkproduksjoner
- kan alene og sammen med andre initiere praktiske, skapende, utforskende og estetiske utviklingsprosesser
- kan drive formidlingsarbeid og kan identifisere, vurdere og formidle yrkes-/bransjefaglige- og etiske problemstillinger, og bidra til å utvikle et eget aktivt musikerskap på høyt nivå
- Veiledning og undervisning på valgt fordypningsinstrument/område
- Gruppearbeid i samspill og ensemble
- Selvstudium og egenøving
- Forelesninger
- Seminarer
- Studentpresentasjoner og kameratvurdering
- Oppgaveskriving og refleksjon
- Bruk av aktuell læringsplattform
- Bruk av relevante digitale verktøy
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
- Innlevering av prosjektbeskrivelse for eget fordypningsarbeid. Frist angis i undervisningsplanen.
- Muntlig fremlegg på bakgrunn av veiledet prosjektbeskrivelse.
- Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
Praktisk og skriftlig eksamen. Eksamen gjennomføres som et utøvende prosjekt med selvvalg fokusområde på ca. 15-20 minutters varighet. Studenten planlegger og organiserer selv prosjektet, som gjennomføres individuelt eller i samarbeid med medstudenter. Prosjektet skal resultere i et digitalt produkt sammen med en individuell skriftlig del. Det digitale produktet (praktisk del) teller 60 % og den skriftlige delen teller 40 %. Begge deler må være bestått for at eksamen skal kunne godkjennes.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F |
| 60 | |||
Oppgave | ECTS - A-F |
| 40 |