MUSA1001 Profesjonsfag 1: Musikk- og kulturdidaktikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Musikk som kunnskapspraksis i ulike skoleslag og læringsarenaer, gjennom observasjonspraksis, praktisk-didaktisk arbeid og kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og forskning.
  • Grunnleggende didaktisk teori, kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonelle perspektiver relatert til musikkundervisning samt utvalgt forskningslitteratur som vedrører musikk som kulturelt, sosialt og pedagogisk fenomen.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere opplegg og aktiviteter tilpasset ulike arenaer, med spesiell vekt på metodikk for større grupper.
  • Innføring i akademisk skriving og kildebruk.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elev- og lærerrollen i ulike skoleslag og på ulike læringsarenaer 
  • har kjennskap til planverksmessige og politiske forutsetninger for musikk i ulike skoleslag og læringsarenaer og hvordan musikklærerprofesjoner preges av ulike syn på musikk, musikalitet og musikkunnskap
  • har kunnskap om didaktiske begreper og verktøy og kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonalitet relatert til musikkundervisning
  • har kunnskap om hvordan musikkbegreper er kroppslig og kulturelt forankret
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over egen og andres undervisning og ledelse ved hjelp av didaktiske begreper og verktøy og i lys av kulturteoretiske perspektiver på barne- og ungdomskultur, mangfold og interseksjonelle perspektiver
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning i tråd med varierte målsettinger i ulike skoleslag og læringsarenaer og mestrer et utvalg didaktiske metoder og repertoar, særlig knyttet til aktivitet i større grupper
  • kan legge til rette for relevante og inkluderende læreprosesser preget av motivasjon og fellesskap
Generell kompetanse

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om musikk som kulturelt, sosialt og pedagogisk fenomen, og kan gå i dialog med forskning gjennom egne refleksjoner og akademiske tekster
  • har kjennskap til hvordan menneskers musikerskap er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier og kan bidra til å utfordre disse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Studentledet aktivitet
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
  • Praktisk-didaktisk arbeid
  • Oppgaveskriving
  • Veiledning

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Arbeidskrav
  • Studentledet aktivitet: forberede og instruere/lede en musikkaktivitet med klassen. Didaktisk notat leveres i forkant.
  • Individuell oppgave: lage en instruksjonsvideo
  • Individuell kortsvarsoppgave. Omfang og frister fastsettes i semesterplanen.
  • Gruppeoppgave. Lage en podkast som omhandler emnets tematikk.
  • Minimum 80% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen på 5 timer, over oppgitt problemstilling.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk