MUS1012 Praktisk musikkteori og hørelære 3: Komponering som skapende prosess
- EmnekodeMUS1012
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
MUS1003 Praktisk musikkteori og hørelære 1: Hva hører du? Fra sansing til begreper, MUS1007 Praktisk musikkteori og hørelære 2: Med kroppen som instrument
Med utgangspunkt i ulike musikkstiler og teknikker for komposisjon fokuserer emnet på utvikling av grunnleggende ferdigheter innen arrangering og komponering. I dette inngår videreutvikling og bevisstgjøring av ulike sjangrers oppbygging og strukturelle element, samt videreutvikling av studentenes grunnleggende ferdigheter innen melodi, rytme og harmonikk. Sentrale omdreiningspunkt for emnet er:
- Ulike komponerings- og arrangeringsteknikker
- Bruksmusikkarrangering, med utgangspunkt i funksjonsharmonikk
- Lage og bruke flerbruksarrangement (flexi-arr)
- Andrestemmer, enkle motstemmer osv
- Rytmiske figurer og basslinjer i (komp-situasjoner spesielt)
- Lage og bruke musikk i forskjellige stilarter og sjangrer
- Praktisk-teoretisk basiskunnskap og fagterminologi
- Skriftlige refleksjoner i tilknytning til oppgaver
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om musikalske arrangerings- og komponeringsteknikker
- har kunnskap om musikalske sjangere
- har kunnskap om ulike musikkformer og praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter til hvordan disse er bygd opp
- har kunnskap om grunnleggende musikkteori, notasjon
Studenten
- har utviklet en analytisk holdning til musikkskaping og utøving
- har enkel oversikt over instrumenter (instrumentkunnskap)
- kan beherske et visst repertoar av virkemidler og verktøy i musikalsk arrangering og komponering
- kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
- kan vise kunnskap om musikken gjennom bruk av notasjon og faguttrykk
Studenten
- har innsikt i hvordan sjanger, tradisjon og nyskaping kan integreres i komponering og arrangering
- har praktisk og teoretisk musikkfaglig kunnskap som danner grunnlag for å skape, oppleve, uttrykke og reflektere gjennom musikk, samt kunne dele disse evnene med andre medmusikere og/eller elever
- Individuelle oppgaver (melodikomponering og vokalsats)
- Lærer- og studentledet undervisning, verksted
- Oppgaver som løses på timene og som lekser
- Skriftlig og muntlig redegjørelse for ulike problemstillinger
- Spilling/synging av oppgavebesvarelser
- Bruk av aktuell læringsplattform
- Bruk av digitale verktøy
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
- Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Individuell mappevurdering av 2 oppgaver i komponering/arrangering med tilhørende refleksjonsnotater.