MUS1012 Praktisk musikkteori og hørelære 3: Komponering som skapende prosess

    • Emnekode
      MUS1012
    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      MUS1003 Praktisk musikkteori og hørelære 1: Hva hører du? Fra sansing til begreper, MUS1007 Praktisk musikkteori og hørelære 2: Med kroppen som instrument

Emnets innhold

Med utgangspunkt i ulike musikkstiler og teknikker for komposisjon fokuserer emnet på utvikling av grunnleggende ferdigheter innen arrangering og komponering. I dette inngår videreutvikling og bevisstgjøring av ulike sjangrers oppbygging og strukturelle element, samt videreutvikling av studentenes grunnleggende ferdigheter innen melodi, rytme og harmonikk. Sentrale omdreiningspunkt for emnet er:

  • Ulike komponerings- og arrangeringsteknikker
  • Bruksmusikkarrangering, med utgangspunkt i funksjonsharmonikk
    • Lage og bruke flerbruksarrangement (flexi-arr)
    • Andrestemmer, enkle motstemmer osv
    • Rytmiske figurer og basslinjer i (komp-situasjoner spesielt)
  • Lage og bruke musikk i forskjellige stilarter og sjangrer
  • Praktisk-teoretisk basiskunnskap og fagterminologi
  • Skriftlige refleksjoner i tilknytning til oppgaver

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikalske arrangerings- og komponeringsteknikker
  • har kunnskap om musikalske sjangere
  • har kunnskap om ulike musikkformer og praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter til hvordan disse er bygd opp
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori, notasjon
Ferdigheter

Studenten

  • har utviklet en analytisk holdning til musikkskaping og utøving
  • har enkel oversikt over instrumenter (instrumentkunnskap)
  • kan beherske et visst repertoar av virkemidler og verktøy i musikalsk arrangering og komponering
  • kan kommunisere gjennom et faglig og nyansert begrepsapparat og varierte notasjonsformer
  • kan vise kunnskap om musikken gjennom bruk av notasjon og faguttrykk
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan sjanger, tradisjon og nyskaping kan integreres i komponering og arrangering
  • har praktisk og teoretisk musikkfaglig kunnskap som danner grunnlag for å skape, oppleve, uttrykke og reflektere gjennom musikk, samt kunne dele disse evnene med andre medmusikere og/eller elever
Arbeids- og undervisningsformer
  • Individuelle oppgaver (melodikomponering og vokalsats) 
  • Lærer- og studentledet undervisning, verksted
  • Oppgaver som løses på timene og som lekser
  • Skriftlig og muntlig redegjørelse for ulike problemstillinger
  • Spilling/synging av oppgavebesvarelser
  • Bruk av aktuell læringsplattform
  • Bruk av digitale verktøy

 

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Obligatoriske aktiviteter
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Eksamen

Individuell mappevurdering av 2 oppgaver i komponering/arrangering med tilhørende refleksjonsnotater.

 

 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Utøvende musikkutdanning
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)