MPSY3007 Gruppepsykologi, ledelse og grønne organisasjonsendringer
- EmnekodeMPSY3007
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedLillehammer
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
Emnet skal gi innsikt i gruppedynamikk, hvordan man kan påvirke en samarbeidsprosess og skape endring i en ønsket retning, for eksempel å implementere en grønn strategi. Endringer i organisasjoner involverer ledere og ansatte, og forståelse for den menneskelige dimensjonen i endringsprosesser er vektlagt.
Studentene vil tilegne seg praktiske ferdigheter i samarbeid, prosjektledelse og gruppeprosesser. Vi vektlegger å utforske og utvikle ferdigheter som er nødvendige for å kunne lede et prosjekt på en effektiv måte og det teoretiske fundamentet dette bygger på. Studentene vil jobbe i grupper for å løse teoretiske og praktiske oppgaver. Gruppen er utgangspunkt for observasjon og analyse av samarbeidsprosesser. Her vil studentene jobbe med å utvikle forståelse for eget bidrag i samarbeidet, evne til å observere og forstå hva som foregår i en gruppe og undersøke muligheter for endring.
Studentene vil få praktisk erfaring med bruk av kartleggingsverktøyet SPGR (Systematisere Person-Gruppe Relasjon) som brukes for å analysere roller, gruppen som helhet og gruppekultur. Dette er grunnlag for tilbakemeldinger, refleksjon og utvikling.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og fagbegreper innen gruppepsykologi, ledelse og grønne organisasjonsendringer
 - har innsikt i og forståelse for gruppedynamikk, herunder; ledelse, roller i samarbeid, kommunikasjon, konflikthåndtering og effektivitet
 
Studenten
- kan bruke teorier til å forstå og forklare endring i organisasjoner, og kan anvende denne kunnskapen til å designe grønne intervensjoner
 - har praktisk erfaring i prosjektplanlegging, ledelse og samarbeid, samt innsikt i sin egen rolle i en gruppe og hvordan de påvirker andre i rollen som leder
 - kan bruke et teamkartleggingsverktøy til å kartlegge interaksjonsmønstre, og anvende dette som et verktøy for å fasilitere teamarbeid
 - kan bruke teorier til å forstå og forklare gruppeprosesser og ledelse
 - kan skrive akademiske tekster hvor de benytter fagbegreper, empiri og teori fra pensum, samt kan analysere og presentere data som kartlegger egen gruppeprosess
 - kan gi tilbakemelding på hverandres oppgaver/presentasjoner, og gi konstruktive tilbakemeldinger på de andres rolle i samarbeidsprosessen
 
Studenten
- har kunnskap om sentrale tradisjoner innen gruppepsykologi og grønne organisasjonsendringer, kan diskutere styrker og svakheter, samt kritiske perspektiver
 - har utviklet praktiske ferdigheter i kommunikasjon, samarbeid og ledelse
 - kan lese og forstå forskningslitteratur på engelsk og formidle viktige temaer i faget i en skriftlig oppgave
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | Semester  | 
  | 100  | 
Mappe bestående av: Refleksjonsrapporter, presentasjon og prosjektrapport, vurderes helhetlig som bestått/ikke bestått.