MPSY3007 Gruppepsykologi, ledelse og grønne organisasjonsendringer

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet skal gi innsikt i gruppedynamikk, hvordan man kan påvirke en samarbeidsprosess og skape endring i en ønsket retning, for eksempel å implementere en grønn strategi. Endringer i organisasjoner involverer ledere og ansatte, og forståelse for den menneskelige dimensjonen i endringsprosesser er vektlagt.  

Studentene vil tilegne seg praktiske ferdigheter i samarbeid, prosjektledelse og gruppeprosesser. Vi vektlegger å utforske og utvikle ferdigheter som er nødvendige for å kunne lede et prosjekt på en effektiv måte og det teoretiske fundamentet dette bygger på. Studentene vil jobbe i grupper for å løse teoretiske og praktiske oppgaver. Gruppen er utgangspunkt for observasjon og analyse av samarbeidsprosesser. Her vil studentene jobbe med å utvikle forståelse for eget bidrag i samarbeidet, evne til å observere og forstå hva som foregår i en gruppe og undersøke muligheter for endring.

Studentene vil få praktisk erfaring med bruk av kartleggingsverktøyet SPGR (Systematisere Person-Gruppe Relasjon) som brukes for å analysere roller, gruppen som helhet og gruppekultur. Dette er grunnlag for tilbakemeldinger, refleksjon og utvikling. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og fagbegreper innen gruppepsykologi, ledelse og grønne organisasjonsendringer
  • har innsikt i og forståelse for gruppedynamikk, herunder; ledelse, roller i samarbeid, kommunikasjon, konflikthåndtering og effektivitet  
Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke teorier til å forstå og forklare endring i organisasjoner, og kan anvende denne kunnskapen til å designe grønne intervensjoner
  • har praktisk erfaring i prosjektplanlegging, ledelse og samarbeid, samt innsikt i sin egen rolle i en gruppe og hvordan de påvirker andre i rollen som leder
  • kan bruke et teamkartleggingsverktøy til å kartlegge interaksjonsmønstre, og anvende dette som et verktøy for å fasilitere teamarbeid
  • kan bruke teorier til å forstå og forklare gruppeprosesser og ledelse
  • kan skrive akademiske tekster hvor de benytter fagbegreper, empiri og teori fra pensum, samt kan analysere og presentere data som kartlegger egen gruppeprosess
  • kan gi tilbakemelding på hverandres oppgaver/presentasjoner, og gi konstruktive tilbakemeldinger på de andres rolle i samarbeidsprosessen
Generell kompetanse

Studenten 

  • har kunnskap om sentrale tradisjoner innen gruppepsykologi og grønne organisasjonsendringer, kan diskutere styrker og svakheter, samt kritiske perspektiver
  • har utviklet praktiske ferdigheter i kommunikasjon, samarbeid og ledelse
  • kan lese og forstå forskningslitteratur på engelsk og formidle viktige temaer i faget i en skriftlig oppgave
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppeøvelser, prosjektarbeid og selvrefleksjon.

Arbeidskrav

Deltagelse i undervisningen og i gruppeaktivitet (minimum 80 %).

Vurdering

Mappe bestående av: Refleksjonsrapporter, presentasjon og prosjektrapport, vurderes helhetlig som bestått/ikke bestått.  

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi