MPAL4011 Offentlige tjenester i det digitale samfunn

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: Offentlig politikk og organisasjon (MPAL4001/MPAR4001)

Emnets innhold

Utbredelsen av digital teknologi i samfunnet endrer måtene vi samhandler på, hvordan vi organiserer oss, hvordan vi leder og styrer organisasjoner, og hvordan vi innhenter, håndterer og bearbeider informasjon. Dette emnet vektlegger hvordan digitaliseringen påvirker og endrer offentlig tjenesteyting spesielt, og hvilken betydning det har for ledelse og styring av og i offentlige tjenesteorganisasjoner.

Deltakerne vil få kunnskap om teorier og perspektiver på hva som kjennetegner offentlig ledelse og styring i den ‘digitale tidsalder’ (digital era governance), og hvordan det digitale former fremveksten av nye styringsparadigmer. Studiet vil gi innsikt i ulike former for digitale endringer og tilgang til et nyansert begrepsapparat om forholdet mellom digital teknologi og organisatoriske endringer og transformasjoner. Deltakerne vil gjennom studiet utvikle kompetanse for å kunne vurdere og analysere muligheter og risikoaspekter ved digitalisering av offentlige tjenester, og de vil få kunnskap om hvordan konsekvenser av digitalisering kan analyseres og forstås. Analyse av konsekvenser og effekter av digitalisering knyttes til teorier om verdiskaping og verdikonflikter (public value).

Emnet vil også gi kunnskap om designmetodikk, ulike prinsipper og metoder for system utvikling, samt innblikk i verktøy og metoder for å innhente innsikt i brukernes behov og opplevelser med digitale løsninger.

Undervisningen vil struktureres rundt tre hovedtemaer:

  • Overordnede teorier, perspektiver og begreper knyttet til teknologi, digitalisering og offentlig tjenesteyting
  • Konsekvenser og effekter av digitalisering for ulike aktører og interessenter
  • Prosesser og metoder for utvikling av digitale systemer og løsninger med vekt på brukersentrerte tilnærminger   

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har nngående kunnskap om kjennetegn ved offentlig tjenesteyting i det digitale samfunnet (Digital era governance)
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier og nøkkelbegreper knyttet til digitalisering av offentlige tjenester
  • har avansert kunnskap om hvordan konsekvenser og effekter av digitalisering for ulike typer aktører og interessenter kan analyseres og forstås
  • har innsikt i ulike metoder for systemutvikling og metodikk (eks. fossefallsmetodikk og smidig utvikling), samt innsikt i metoder og verktøy for å innhente kunnskap om brukernes behov og erfaringer i utvikling av digitale systemer og løsninger  
Ferdigheter

Studenten

  • behersker et nyansert språk om forholdet mellom utvikling og bruk av digital teknologi og organisatoriske endringer i offentlig tjenesteyting
  • kan vurdere og analysere muligheter og risikoaspekter knyttet til digitalisering i offentlig tjenesteyting
  • kan vurdere og anvende ulike metoder for systemutvikling
  • kan vurdere og anvende metoder for å ivareta brukersentrering i utvikling av digitale løsninger i offentlig tjenesteyting
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og kritisk reflektere rundt ulike etiske problemstillinger knyttet til bruk av digital teknologi i utvikling av offentlige tjenester
  • kan delta i vurderinger og beslutningsprosesser om bruk av digital teknologi i innovasjonsprosesser og organisasjonsutvikling
  • har forståelse for digitalisering som sosiomaterielle og sosio-tekniske prosesser
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. Erfaringsutveksling og bruk av konkrete eksempler fra ulike offentlige virksomheter vil vektlegges.

Arbeidskrav

 Emnet har to obligatoriske arbeidskrav:

  • Ett muntlig fremlegg av artikler/fagstoff for medstudenter. 
  • En skriftlig innlevering der teorier og begreper fra kurslitteraturen skal knyttes til praktiske eksempler og/eller studentenes erfaringer fra egen virksomhet/arbeidsplass.
Vurdering

6 timers skriftlig, individuell eksamen.

Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring